Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1111 ggr
Mandariner
2/19/20, 10:21 AM

Skapa hemma/hyra verkstad/köpa material

Hej! 

Här kommer lite funderingar från en nybörjare! Jag har för ett tag sedan upptäckt hur härligt roligt det är med keramik. Just nu går jag en kvällskurs en gång i veckan men tycker inte alls det räcker. Jag vill kunna hålla på mycket mer, men vet helt enkelt inte hur jag ska gå till väga. Har funderat på att köpa lera och skulptera hemma som sen bara får lufttorka, men allra helst vill jag ju kunna bränna och gärna även få tillgäng till drejskiva. Bor i lägenhet så mina möjligheter att få till ett eget utrymme för drejskiva och ugn är högst begränsade.

Jag skulle vilja höra hur ni andra har gjort i början. Har ni som inte heller har haft tillgång till ugn grejat hemma på något sätt? Hur går det till om man skulle kunna hyra in sig i någon annans verkstad? Får man forma hemma men komma dit och bränna? Kan man få glasera i verkstan man hyr in sig i? Och har ni tips på var man köper material?

Förstår såklart att det finns många olika lösningar men vill väldigt gärna få höra lite olika erfarenheter :) 

Och om det är någon som har tips på verkstad i Östersundstrakten så tar jag såklart gärna emot det :)

Annons:
Plena
2/19/20, 11:04 AM
#1

Hej! 

Visst är det härligt med keramik. När jag kommit förbi kursstadiet så hyrde jag en verkstadsplats hos en keramiker. Då köpte jag lera av ägaren och hade möjlighet att bränna och glasera där. Jag hade inte möjlighet att ta dit lera och saker att bränna utan vi använde den lera och glasyr som stod tillbuds i verkstaden. Jag tror att det är vanligt då ägaren vill vara säker på att det är leror och glasyrer för det temperaturintervall som an bränner på i verkstaden, allt för att undvika obehagliga överraskningar. Det var dock inte något problem för mig då ägaren köpte in saker som jag ville ha om dom fungerade i verkstaden.  Lycka till med ditt skapande!

Anna HB
2/19/20, 7:34 PM
#2

Jag har min sommarverkstad i Hammarstrand. Där finns möjlighet att bränna stengods, förutsatt att du först går introduktionskurs hos mig under Kristi Him-helgen (Vuxenskolan arrangerar). Då får du skapa och samtidigt bli bekant med verkstaden och vad som gäller där. Skicka ett meddelande till mig om du är intresserad, så kan jag hojta till när kursen öppnat för anmälan.

pyromanen
2/19/20, 9:02 PM
#3

En kompis lyckades dreja i sin lägenhet… Det var något med ett duschdraperi

Mandariner
2/21/20, 8:53 AM
#4

#1  Tack Plena för svar! Hur fick du tag på verkstadsplatsen? Kontaktade du någon och frågade eller var det någon som "aktivt" hyrde ut?

#2 Hej Anna! Det låter intressant! Är ju en liten bit till Hammarstrand såklart men kanske kan vara intressant ändå :) Skickar ett meddelande till dig!

#3 Haha hm ja, det kan såklart  vara ett alternativ, om nu den andra personen i lägenheten skulle gå med på det ;) Men kvarstår gör dock ugnsfrågan🤔

Plena
2/21/20, 10:28 AM
#5

Hej igen Mandariner! Det var det stället jag gick kurs på som också hyrde ut verkstadsplats. Kanske det finns någon verkstad i Östersundstrakten som är villig att hyra ut en plats.

Sintring
2/21/20, 3:14 PM
#6

#0

Nu vet jag inte hur ditt hus ser ut där du bor. Men oftast brukar hus ha gamla mangelrum/hobbyrum som bara står tomma. Finns det inget liknande som du kan hyra/låna för att ha ugn och drejskiva?

Annons:
Mandariner
2/22/20, 9:34 PM
#7

#6 det är en bra tanke men tror det vankas en flytt inom en överskådlig framtid. Men är bra att ha i åtanke till nästa lägenhet :) Tack!

Upp till toppen
Annons: