Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 2070 ggr
MayaLisan
2/23/20, 4:22 PM

Gjuta gipsplatta

Jag ska gjuta en rätt tjock skiva i gips för knådning och för att lägga uppslammad lera på. Om jag gör den ca 10 cm tjock, vore det vits att armera den med något? Vad isf, pustnät? Eller plastnät? Och det där med vatten vs gips… om jag blandat för snålt, går det att lägga på mer, även om bruket börjat brinna?

Annons:
Bo§e
2/23/20, 5:25 PM
#1

Om den underliggande gipsen är alldeles "nybrunnen", brukar det gå bra att bygga på med mer.   Vänta inte för länge.    

Men varför gissa med vattenmängden….?….gipsleverantören borde kunna informera om korrekt vattenmängd  (det är ju en viktig information…!)     …eller så vet någon här, om du talar om vad gipsen heter, och vad den har för beteckning…. 

Ett ingjutet nät  (oavsett material) höjer  inte styrkan nämnvärt om plattan är så tjock…..men om den skulle brytas eller knäckas, håller förstås bitarna  ihop någorlunda, och trillar inte åt alla håll…….   Om knådplattan ligger på ett riktigt plant underlag, lyckas du nog inte slå sönder den, ens utan nät..   

Om du känner att du ändå måste armera plattan med nät, blir det definitivt starkast om du lägger dubbla nät, med litet avstånd mellan dem,  t.ex. 2-3 cm från botten och 2-3 cm från toppen, om plattan är 10 cm tjock….

MayaLisan
2/23/20, 5:40 PM
#2

Tack Bosse! Ska kolla vad den heter. Ska fråga Erik Sintring som jag handlat av. Jag har bara läst på flera ställen att man ska hälla gipset i vattnet tills det är mättat…

Bo§e
2/23/20, 6:25 PM
#3

Gips får sin optimala kvalitet   (dvs de egenskaper som tillverkaren har angett)  först när man använder den föreskrivna vattenmängden (som varierar med varje gipssort).   För en keramiker är det viktigt att hålla koll på detta,  eftersom kraven är höga,   och man vill ju inte få en sämre produkt än den man tror att man köpt…

Den något svajiga metoden  med "gissning" och att "mätta vattnet" är inte något bra sätt att blanda gips,  särskilt inom keramikeryrket…..och det är ju också onödigt, eftersom informationen finns att få…!      

Ok, om man t.ex. på dagis slarvar litet med blandningen och chansar och gissar, betyder det inte så mycket, eftersom slutprodukten då kanske skall bli skojiga gipsfigurer att måla på osv …och där märks inte några kvalitetsskillnader, eftersom kraven är låga….

Du får säkert svar av Erik Sintring…🙂

Sintring
2/23/20, 8:59 PM
#4

#2 Gips 60 heter den du köpte. Det blandas 0,6 liter vatten per kg gips man kan också säga 1,67 kg gips per liter vatten. Samma information har du på etiketten som sitter på gipssäcken. Säcken är på 25kg

Bo§e
2/24/20, 11:32 AM
#5

När man  planerar att gjuta något i gips, är det lätt att underskatta hur mycket gips som går åt.

Om man t.ex. skall gjuta en knådplatta som är 50 x 50 x 10 cm,  är plattans volym 25 liter.    För att få dessa 25 liter flytande färdigblandad gips,  behövs ca 33-35 kg gipspulver.   Det är ingen exakt formel,  men ungefär så ser det ut.    

Det planerade objektets volym i liter x 1,33  ger den nödvändiga gipsmängden i kilo torrt gipspulver.    Ungefär….   

Som sagt, detta är ingen exakt formel, eftersom alla gipstyper varierar,  men med denna formel får man i alla fall en bild av hur mycket gips man skall köpa till sitt projekt….

MayaLisan
2/24/20, 12:10 PM
#6

Tack både Erik och Bosse! Hur bör jag behandla formen för att gipset ska släppa den, olja, diskmedel eller något annat?

Annons:
Bo§e
2/24/20, 12:58 PM
#7

Varför inte "riktigt" släppmedel för gipsgjutning…?….kostar inte mycket.

Här är annars ett gammalt recept från IWÖ-verken:       1.  Häll ett paket tvålflingor i en kastrull.     2.  Slå i vatten, så att vattnet precis täcker tvålflingorna, plus 0,5-1 cm mer.     3.  Smält blandningen på låg värme.     4.  Slå i en flaska Kronolja, och vispa alltsammans till en vit emulsion.     5. Låt det kallna  (det tjocknar/stelnar då till ett vitt fett).

Det här receptet ger väldigt mycket släppmedel,  men det ger ger en viss förståelse för vad det handlar om….en grund för egna försök…  

-------------------------------------

Det finns (fanns?)  en handtvättkräm för riktigt smutsiga händer med namnet Raffinol  (brukade finnas i tub eller burk).   En vit fet kräm.    Denna har jag använt med bra resultat när jag inte fått tag på något annat.

--------------------------------------

Vad man än använder som släppmedel,  får det inte tränga djupt in i gipsen och förstöra  dess vattensugförmåga.                                                                                          Släppmedlet skall ligga som en tunn,  fet och stabil hinna, på ytan av formen, och som inte tränger djupt ner i gipsen.     Inga oljor och annat "flytande" m.a.o…..!

MayaLisan
2/24/20, 1:07 PM
#8

Tack! Då borde ju en annan handrengöring kanske funka. Har en som heter Ocean som jag använder till att få bort färg och olja

Bo§e
2/24/20, 1:14 PM
#9

Ja, det kan ju vara värt att testa.     Behandla en liten plastmugg eller liknande på insidan (tunn blank hinna) och gör en liten provgjutning, så får du se.   Krämen skall vara så pass stabil att inte gipsen sköljer bort den när du gjuter.

Bo§e
2/24/20, 1:41 PM
#10

Bästa och "säkraste" ögonblicket att lossa formen från gipsen, är i just det ögonblick som gipsen börjar kallna, efter "brinningen".     När gipsen "brinner" blir den varm, och när man känner att det inte blir varmare och att värmen börjar avta något, är rätt ögonblick att skilja formen från gipsen.     Om man väntar för länge blir det svårare…..

MayaLisan
2/24/20, 6:27 PM
#11

Toppen och tack för alla goa råd!🤗

MayaLisan
2/26/20, 11:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Resultatet blev rätt bra. Tack igen för hjälp med tips. Men… mitt första försök med gips. Tror kanske att jag började röra i den för tidigt för det blev rätt stora klumpar i den… hur länge ska man vänta innan man börjar röra om? Fick iaf till tre rätt stora skivor och handrengöringen verkade funka fint som släppmedel även om de sög fast rätt ordentligt innan de släppte, men inte för att de hade fastnat i plasten, utan bara baksug…

Bo§e
2/27/20, 7:14 AM
#13

Det där ser ju bra ut…! 🙂      

Alla gipssorter har olika egenskaper.   För Gips 60 gäller att man, från ögonblicket då gipsen kommer i kontakt med vattnet,  har ca 14 minuter på sig att finfördela gipsen och röra klart,  innan brinnprocesses startar.      Efter den tiden får man inte göra något mer med gipsen, förrän det är dags att hälla den i formen.    

(Den här tiden kan variera litet, beroende på  lokal vattenkvalitet, vattentemperatur m.m. men detta är tabellvärdet för  denna gips, vid kallt kranvatten av "ordinär" kvalitet)

Med andra ord:   Fortsätter man att röra i gipsen efter den kritiska tidpunkten,  riskerar man att försämra gipskvaliteten, och det kan också bli klumpar.    Från det att gipsen blandats, vilket i det här fallet skall ske inom ca 14 minuter,  skall gipsen "stå stilla" ett litet tag, tills man just känner att konsistensen börjar att "tjockna till" (men bara börjar…),  och då är det rätt ögonblick att hälla den i formen.

---------------------------------------

Var beredd på att din nygjutna platta kommer att ta tid att torka…!…här får man ha tålamod.       Om du vill påskynda torkningen,  fungerar det bäst med god luftväxling och måttlig värme.  Om någon värmekälla används, tänk då på att gips börjar att försämras redan från 45-50°C och uppåt….därav  uppmaningen  till att inte värma upp gipsen alltför mycket.

Annons:
MayaLisan
2/27/20, 10:00 AM
#14

Jag använde filtrerat regnvatten som stått ca 16 graders temp. Hade exakt 15 liter vatten. Jag tyckte ( utan att egentligen veta) att gipset betedde sig som om det var övermättat och därför klimpade sig i botten… därför rörde jag. Dock inte så länge innan jag hällde upp det i formarna.

Bo§e
2/27/20, 10:13 AM
#15

Ja, det gick ju bra, och blev en fin platta…!   

Så länge man befinner sig "före"  de där "14 minuterna"  kan man röra hur mycket man vill,  men inte "efter"…….

Du använde regnvattten.  Jag undrar om  det skiljer sig mycket från kranvattnet….?  Är "dagens regnvatten" surare än kranvatten, pga påverkan från  luftföroreningar m.m….?    Här kanske någon kan ge ett svar…?

Om man av någon anledning vill att gipsen skall få en långsammare  brinntid,  kan man tillsätta en gnutta citronsyra i vattnet……det är ett gammalt "trick",  men inte rekommendabelt om man vill få ut max kvalitet av gipset…..

MayaLisan
2/27/20, 12:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Ska mäta ph på skoj sedan. Ja, de blev bra och jag är nöjd… ska bygga en ställning till den största sedan har jag tänkt. 😊 Det blev plaskblött under gipset mot bänken, så jag la under ett par distanser så det kan komma in luft under

MayaLisan
2/27/20, 12:05 PM
#17
Bo§e
2/27/20, 12:13 PM
#18

Ja, nu när det är nygjutet, innehåller gipsen ALLT vatten som du tillsatte, och det tar ett bra tag innan det försvunnit…..       Gissning:  Ett par veckor eller så……..

Luftväxling = bra.    Värme, kombinerad med luftväxling = bättre.   Alltför hög värme = dåligt….

🙂

Giz
4/17/22, 10:57 PM
#19

#12: Åh Såå fina de vart!!! Vill också göra. <3 Vad använde du för form? Och vad exakt smorde du med?

Upp till toppen
Annons: