Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 579 ggr
MyskmadraKeramik
2020-02-27 08:39

Gammal gjutlera

Hej hopp!

Har en tunna gjutlera som stått orörd i ca ett år. Nu när jag gjutit i en gipsform och tagit ut figuren upplever jag att leran är lite "kort" eller skör i sin konsistens när jag skär eller bryter sönder den. Inte så smidig som en nyblandad gjutlera är….

Är det någon som kan förklara varför det blir så och/eller om det finns något jag kan göra för att åtgärda detta?

Gjutleran har jag köpt hos Bo Erlander.

Tack på förhand!

Helena

Annons:
Bo§e
2020-02-27 09:03
#1

Svårt att säga…..jag undrar vad som har förändrats över tid…?   Om den trots allt fungerar som den är nu,  kanske man inte skall mixtra för mycket med leran, utan bara förbruka den, och vara glad för att den över huvud taget kan användas….

Men en sak skulle vara intressant att testa, av ren nyfikenhet:     Häll av en mindre mängd gjutlera (så att inte alltsammans förstörs om det skulle misslyckas),  t.ex. en halv liter,  och tillsätt litet mättad saltlösning,  några droppar i taget,  under omrörning, och se om slamman förändras.      Litet mättad saltlösning får du enkelt genom att till 1 dl vatten tillsätta ca 30 gram koksalt och låta det lösas under omrörning.

MyskmadraKeramik
2020-02-27 16:44
#2

Tack för tipset Bosse!

Jag prövar.

Hej hopp!

Upp till toppen
Annons: