Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1076 ggr
Art i fact
2020-03-09 10:51

Skröjbränning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! 
Jag har en fråga angående skröjbränning och hoppas att någon kan förklara vad som har hänt.. Jag körde min ugn (en Duncan med kiln-sitter) med blandade gods i (vit och svart lera, tjocka och tunna) på automat-program (Ceramic) med en 012 cone. Ratten ställde jag in på 10 timmar för att ha lite marginal.  Vid mina första 2 brand så stängdes ugnen redan av efter 5-6 timmar, lite för kort tyckte jag, men conen var helt böjd och mina alster låter som de ska och verkar vara redo för glasyren. Den svarta leran blev röd och den vita leran förblev vit. Vid tredje branden så böjdes conen inte nog och ugnen stängdes inte av förrän de inställda 10 timmar hade gått. Nu är den svarta leran svart och den vita leran blev mera gulaktig. Godsen låter likadan men verkar nu ha sämre förmåga att ta emot fukt. Tanken är att köra en rakubrand men nu är jag osäker om mina alster inte redan har slutit sig. 

Vad kan ha hänt? Någon som har en idé? 

Skulle ni trots allt testa en glasyrbrand? Isf Raku eller bättre bränna godsen från sista branden i high-fire?

Med vänliga hälsningar, 

Svenja

Annons:
ramjambam
2020-03-09 21:32
#1

Det verkar som sista bränningen blev för högt. Det kan hända att godset tål inte Raku bränning, det kan vara för tät sintrad. Säkrast att bränna stengods, men se till att bränna långsamt i första skedet.

Art i fact
2020-03-30 15:54
#2

Hej! 

Tack så mycket för ditt svar. 🙂

Vet fortfarande inte varför det hände, men jag gjorde som du föreslog och brände dem i stengods istället. 

Med vänlig hälsning,

Svenja

Upp till toppen
Annons: