Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 741 ggr
Soffanjarl
3/14/20, 4:12 PM

Min första bränning

Har äntligen förberett allt för att starta min ugn för första gången. Det är en firecraft 223 liters o den har en nabertherm C19 styrautomatik. Har aldrig bränt själv tidigare. Han jag köpte ugnen av sa att jag bör köra en liten torkbränning av ugnen innan jag kör min första skröj eftersom han inte har använt ugnen på 1 år så att man får bort eventuell fukt ur den. Den ser iof väldigt fin ut på insidan. Vad ska jag då köra den på för grader o hur länge om jag bara vill torka ur den o ska jag ha pluggar i eller inte? Har bokat med en tjej som är van vid bränningar sedan tidigare som ska hjälpa mig med min första skröj😊 Tack på förhand /Sofie

Annons:
Guldpaddan
3/14/20, 10:29 PM
#1

Nu gissar jag,  men lite över hundra grader borde väl vara bra. Vatten ändrar ju form till ånga då. Men man kanske ska köra ännu högre?

botwid
3/15/20, 9:53 AM
#2

Hej, har just bränt in en ny ugn, där rekommenderades att torka i en långsam takt upp till 300C! Lycka till!

Bo§e
3/15/20, 10:00 AM
#3

#2:  Ja, i ett sådant här fall det räcker gott och väl.    Om ugnen däremot varit helt ny, skulle det vara mer motiverat med en längre uttorkningsbränning med högre topptemperatur.

hapla
3/15/20, 11:23 AM
#4

Rakutång. Söker efter ett inlägg som jag såg för några månader sedan. En person hade en pappa eller bror? som gjorde rakutänger som såg väldig bra ut. Man kunde beställa vid att skriva ett PM. Nu hittar jag det inte och vill gärna ha kontakt.

Soffanjarl
3/18/20, 8:03 AM
#5

Tack för era svar❤️

Plena
3/18/20, 8:58 AM
#6

#4 Om du söker på snåljåpstips här på keramik i fokus så tror jag du hittar det du söker.

Annons:
Upp till toppen
Annons: