Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 612 ggr
MayaLisan
3/18/20, 3:54 PM

Ugnselektronik

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en Rohde 60 liter, toppmatad, med elektroniken TC 40. Jag kan inte se att det går att sätta en hålltid under uppvärmningen. Hur pass viktig är den ? Eller är det mer aktuellt med större ugnar?

Annons:
Bo§e
3/18/20, 4:13 PM
#1

TC 40 har ingen sådan "mellanhålltid".    Den går direkt från långsam till snabb uppvärmning,  och det är för det mesta allt som behövs,  även om en sådan funktkion kan vara  "bra-att-ha"  ibland,  om den finns….

MayaLisan
3/18/20, 4:18 PM
#2

Ok. I vilka lägen behöver man ha en sån mellanhållstid då?

Sintring
3/18/20, 4:21 PM
#3

Du kan endast ha utjämning på sluttemperaturen

Sintring
3/18/20, 4:25 PM
#4

Seg uppkoppling gjorde att jag inte såg ditt inlägg Bosse

MayaLisan
3/18/20, 4:28 PM
#5

Tack Erik! 

Jo jag har ställt in på 25 minuters utjämning i toppen. 

Men jag har ett papper med olika tider som jag fått av Håkan hos Seemann för några år sedan och där står det även med hålltider i uppgången och nu undrar jag om det är aktuellt för större ugnar , eller när är det ?

Bo§e
3/18/20, 4:39 PM
#6

#2 & #5:  Om man t.ex. skröjbränner ett mycket stort och massivt föremål, vore det hälsosamt för godset   om automatiken kunde hålla temperaruren en stund runt 600°C så att kvartsomvandling m.m. hinner ske i hela godset, innan temperaturen stiger vidare.   

Men genom att i stället välja en riktigt långsam uppvärmninghastighet under första delen av bränningen, kan man ju i viss mån kompensensera för den "trögheten" ändå…..

Annons:
MayaLisan
3/18/20, 4:47 PM
#7

Toppen! 

Då fattar även jag . 😃

Tackar!

Bo§e
3/18/20, 4:50 PM
#8

TC-40 är enkel, men den klarar i stort sett "allt",  utom det mest extrema….

ÅLu
3/23/20, 11:32 AM
#9

Bosse, du borde samla all din kunskap om värmearbete och bränningar i en bok. Du är en guldgruva av kunskap och delar så generöst med dig. Så mycket som först går emot min intuition men som du föklarar så pedagogiskt och begripligt. Jag lär mig något av alla dina inlägg. Stort tack för det! /Åsa

botwid
3/24/20, 7:56 AM
#10

Bästa Bosse!

Upp till toppen
Annons: