Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1335 ggr
Zimbaone
3/23/20, 9:09 AM

Andningsmask som är bekväm o värd sitt namn?

Hej! Vill ha era tips på vilken andningsmask ni använder vid slipning av gods/ blandning av glasyrer / Sprutglasering osv. En värd sitt namn med rätt filter- men framförallt som är bekväm, får fullständig panik i Biltemas dyrare variant… plastig sitter obekvämt… då åker den av och är av ingen nytta alls. Hoppas på era tips, gärna med länkar! Stort tack /Nina

Annons:
Cragan
3/23/20, 10:59 AM
#1

sundström ska tydligen va bra fråga en bekant som arbetat som sanerare dock körde han med helmask (asbets sanering) 

han rekomenderar ett p3 filter och ett förfilter om du väljer någon av deras makser

https://www.swedol.se/produktsortiment/klader-och-skydd/skyddsutrustning/andningsskydd.html

botwid
3/24/20, 7:45 AM
#2

Sundströmmasken med partikelfilter! Den enda som är möjlig att bära flera timmar. Läs ordentlig i bruksanvisningen, en av mina elever lyckades gå med ursprungligt plastfilter framför partikelfiltret! Den här masken kan en byta filter i och ex använda gasfilter vid lacker mm. Användbar och har tester från arbetarskydd. Halvmask räcker för keramikpulver. Bra att tänka på detta, alla gör inte det! Lycka till!

Zimbaone
3/25/20, 12:35 PM
#4

Tack!!! Masken är nu beställd via swedol som har ett fantastiskt pris just nu 299 inkl filter ex moms!! Det går bra att ringa till din butik o beställa dem- men de kommer inte in i lager förrän efter 1 april! Ngr få butiker har några kvar…

Ninafinaballerina
10/12/20, 5:58 PM
#5

Hej! Väcker lite liv i tråden igen och hoppas få hjälp med mina funderingar :)
Vad bra att få tips på en bekväm andningsmask! Finns fler tips på bra märken?
Har jag förstått det rätt att när man blandar glasyrer samt slipar gods ska man använda partikelfilter samt förfilter?
Vid applicering av glansguld är detta gasfilter tillräckligt? https://www.bauhaus.se/gasfilter-a1-217#go-to-description

Hur länge håller dessa filter (för-, partikel samt gas)? Hur vet man när det är dax att byta. Gör man rent dem med tvål och vatten efter varje användning?

Bo§e
10/12/20, 6:13 PM
#6

Så här beskrivs gas/lösningsmedelsfilter:

Gasfilter/kombinationsfilter
Hur ofta gasfiltret/kombinationsfiltret behöver bytas beror på flera faktorer, såsom typ av förorening, föroreningshalt, arbetstakt, luftfuktighet och temperatur. Filtren bör bytas som senast när lukt eller smak kan förnimmas

Är ingen expert på sådana här filter, men av texten att döma, verkar det vara hög tid att byta när man känner lukt och/eller smak genom filtret…

  • Redigerat 10/12/20, 6:20 PM av Bo§e
Annons:
Ninafinaballerina
10/12/20, 6:26 PM
#7

#6: Tack Bosse, bra att tänka om man känner lukt. Jag har använt en mask från Jula som tyvärr inte passade mig bra då jag trots nytt gasfilter kände doft. Förstod inte förens efteråt att det handlar om att passformen inte var bra. Tänkte att man kanske känner lite doft ändå…

D
11/4/22, 1:15 PM
#8

#4: Hej,

Hittade denna tråd då jag själv letar mask till när jag glaserar osv. Var masken bra? Är den lätt att andas i osv? Har du möjlighet att skicka länk till den masken du köpte?

Tack på förhand!

bjorn.lindberg
11/4/22, 1:33 PM
#9

#8: Jag har en Sundström mask, brukar finnas på Hornbach/Bauhaus och liknande, har inga invändningar mot komforten. Kolla att du får med ett partikelfilter. Du vill inte ha filter för ångor.

https://www.hornbach.se/shop/SUNDSTROM-Halvmask-SR-100-M-L/7739356/artikel-detaljer.html
https://www.hornbach.se/shop/SUNDSTROM-Partikelfilter-SR-510-P3/7739361/artikel-detaljer.html?sourceArt=7739356&url=7739361&trackArticleCrossType=vv

Beställ SUNDSTRÖM Halvmask SR 100 M/L på HORNBACH.se! Alltid hög kvalité till ständigt lågt pris. Byggbranschens nöjdaste kunder. Stora byggvaruhus med Drive-in.
D
11/4/22, 6:12 PM
#10

#9: Tack för tips :)

Melothria
11/26/22, 10:37 PM
#11

Jag har också en Sundström och den är förvånansvärt bekväm.

Ferruma
11/29/22, 7:31 AM
#12

Jag kör också med Sundströms sedan flera år, mycket nöjd.

Upp till toppen
Annons: