Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 639 ggr
Zimbaone
3/28/20, 5:14 PM

Scandia T-3-100 hjälp

Ugnen har svårt o komma upp i temp o jag får F1 som felmeddelande… Gissar jag tyvärr måste byta element😢 Tips på vart man får tag på dem till bäst pris? Har dessutom en tråkig automatik SE600, den går bara o ändra topptemp på 4 fasta program. Ingen utjämning mm… tips på bra automatik till bra pris? Tacksam för hjälp Med vänlig hälsning, Nina

Annons:
Bo§e
3/29/20, 11:19 AM
#1

Tips:   Om din T-3-100  är modellen med 7 kW effekt,  tänk då på att det går att få en elementsats med 8,5 kW till den.    Blir påtagligt mer ork, och håller betydligt längre.

Zimbaone
3/29/20, 1:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Den är köpt med 8,5 kw Bosse, Tack ändå Vad kostar nya element.. Kunde sätta den på 1240, satte ändå i orton 7,8 Ugnen gick upp iaf till 1213grader det såg jag. Sedan började den sjunka utan att komma till utjämning (hade då ställt ugnen på 1250 grader). Vid 985grader blev det F1 jag startade då genast om den och då ändrade jag till topptemp 1240grader… på en timme kom den upp i temp och gick då över på utjämning… Nu har det ju istället blivit högt ( o tyvärr har ngt runnit i ugnen - och övervåningens käglor indikerar väl att jag nått orthon 8 ist?!?)

Zimbaone
3/29/20, 1:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3
Bo§e
3/29/20, 1:36 PM
#4

Ja, om ugnen "tröttnade" och visade "F1" redan vid 1213°C är elementen definitivt slitna,  eller så är det ett av de 6 elementen  som är avbränt.  Kolla det först, så att du inte byter hela satsen i onödan.   (Kolla även kopplingarna på "utsidan", dvs bakom sidoplåten) 

 Ok, då har du 8,5 kW-modellen.   Var då noga med att ange det när du beställer element, så att du inte får 7 kW-element  av misstag.    Jag begår nog inte någon "smygreklam" om jag säger att Cebex sålde de här ugnarna en gång i tiden…ring dem. 

Tillägg:    Vad som förvånar mig är att du nämner att ugnen visade "F1" redan vid 985°C vid ett tillfälle…!    Det kan tyda på feljusterad/glappande lockkontakt……också….!      Ugnen kanske behöver en allmän översyn….?

Zimbaone
3/30/20, 9:37 AM
#5

Hej Bosse tack för att du är en sådan klippa! Kan lockkontakten vara fel alltså, för den är lite tilltryckt skev… Har just skruvat av plåten för att se om jag kunde mäta upp motståndet på kanthaltråden… men har inte hunnit så långt! Allt ser så fint ut - svårt att se ner i botten och jag vet ju att ugnen inte är körd mer än ngr ggr. Köpte den av en förskola som inte kört den Max 10 ggr sedan blivit stående! Försökte skicka dig ett privat meddelande ade men misslyckades…

Zimbaone
3/30/20, 9:37 AM
#6

Hej Bosse tack för att du är en sådan klippa! Kan lockkontakten vara fel alltså, för den är lite tilltryckt skev… Har just skruvat av plåten för att se om jag kunde mäta upp motståndet på kanthaltråden… men har inte hunnit så långt! Allt ser så fint ut - svårt att se ner i botten och jag vet ju att ugnen inte är körd mer än ngr ggr. Köpte den av en förskola som inte kört den Max 10 ggr sedan blivit stående! Försökte skicka dig ett privat meddelande ade men misslyckades…

Annons:
Zimbaone
3/30/20, 9:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7
Zimbaone
3/30/20, 9:42 AM
#8
Upp till toppen
Annons: