Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 476 ggr
MayaLisan
2020-03-29 11:02

Ventilationshålet i botten av rund toppmatad ugn

Jag har en 60 liters toppmatad Rohdeugn.  Har inte haft den från att den var ny , men den är inte körd så väldigt mycket, men jag har alltså inte var med ugnens hela resa om man säger så. Nu undrar jag; det ventilationshål i botten som man styr med den lilla spaken på utsidan, ska det vara ett hål rakt ner  och ut?  Det verkar ha runnit ner stenkex i det hålet… eller gick hålet ut snett nedåt?

Annons:
Bo§e
2020-03-29 11:46
#1

Kan inte svara på om hålet går rakt eller snett, men jag gissar att det är rakt.    Prova att dammsuga upp "vad-det-nu-är" ur hålet.   Dra spjället fram och tillbaks medan du, eller en medhjälpare,  håller dammsugarröret mot hålet på insidan.   Det bör inte vara så svårt att få bort skräpet.

MayaLisan
2020-03-29 14:27
#2

Tack! 

Man brukar ju säga att inga frågor är dumma , men när jag läser ditt svar så känner jag att frågan ändå var en aning dum 🤓

Bo§e
2020-03-29 14:36
#3

Nej….INGA frågor är dumma, det vidhåller jag envist…!  🙂    För få frågor kan däremot skapa onödiga problem….

Bra att ha en intakt ugnsventilation, inte minst om det finns fylelera med i blden….

MayaLisan
2020-03-29 22:49
#4

Tack Bosse!!!

Upp till toppen
Annons: