Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 509 ggr
hapla
4/4/20, 3:22 PM

Ugn visar F1

Jag satte en glasyrugn igår tidig eftermiddag.. När jag kollade ugnen sent igår kväll var den på väg upp och stod på 945 grader. Imorse när jag kollade visade displayen F 1. Jag stängde av den, satt på den igen och då visade ugnen 525 grader, den är nu nere i 255 grader. Som jag har räknat ut måste ugnen ha varit uppe nära topptemperaturen. Vad kan ha hänt?

Annons:
Bo§e
4/4/20, 3:42 PM
#1

Kolla bruksanvisningen.   Men, felmeddelandet  "F1"   betyder, hos i stort sett alla styrningar,  att ugnen inte orkade upp i den begärda topptemperaturen,  och det kan ha flera orsaker.  

Det gäller då att felsöka i rätt ordning, så att man slipper en massa onödiga, tidsödande och förvirrande åtgärder.

1.   Kolla propparna  (ja, ibland är det så enkelt)

2.   Om propparna är hela, kolla elementen,  i ugnen,  efter ett ev. avbrott någonstans.

3.   Om elementen är hela inuti ugnen,  skruva av sidoplåten och kolla elementens anslutningar på baksidan,  efter ett eventuellt avbrott där.

4.   Om  testerna 1, 2 och 3  befunnits felfria,  kan elementen helt enkelt vara utslitna, dvs "hela" men trötta.    Men innan du beställer element,  be en elektriker kontrollera  ugnens kontaktor,  och srömmens hela "kedja" från väggurtag till element.

5.   Om samtliga ovanstående punkter är avbockade som felfria, och eventuellt åtgärdade…..och ugnen fortfarande "bråkar"…bör man kontrollera ugnens dörr- eller lockkontakt, som då kan vara defekt eller feljusterad. 

Någonstans bland dessa punkter har du orsaken till felmeddelandet.  Men som sagt, kolla i rätt ordning….!.

hapla
4/4/20, 3:52 PM
#2

Tack Bosse. Glömde skriva att ugnen är en Kittec XLine, 14 år gammel och gjort ca 300 bränningar.

Bo§e
4/4/20, 4:00 PM
#3

Ja,  efter 300 bränningar, kanske det är dags för ett elementbyte…..    Men kolla först ordentligt, så att det inte rör sig om ett mindre fel….

Upp till toppen
Annons: