Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 784 ggr
misselli
2020-04-06 11:06

Byte av element?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Hej!! När ska jag byta elementen på ugnen? Jag får lite olika råd om detta och vet inte vad som är bäst. Jag vill lära mig om hur det funkar och slulle vilja kunna serva ugnen själv men känner mig så osäker. Jag jobbar på en skola och elementen på vår keramikugn har korvat sig men sitter fortfarande på plats. Det ser ut som (se bilder) att den här gått av på ett ställe. Behöver jag låta någon expert byta ut elementen, eller kan jag köra ett tag till? Ser det som ett bra tillfälle för lite kompetensutveckling :) Hälsningar Ellinor Vestman

Annons:
Bo§e
2020-04-06 15:15
#1

De där elementen ser ut att ha överlevt sig själva…!….det är verkligen hög tid att byta ut dem.   Någonstans på ugnen sitter en typskylt som visar ugnens namn , beteckning m.m.  och med den informationen går det att beställa en ny elementsats.  Om du lägger ut uppgifterna på typskylten här,  kan du få tips om vart du kan vända dig.

Jag ser att de gamla elementen skapat en del bruna avlagringar på teglet.   Dessa avlagringar måste skrapas bort, så att de inte kommer i beröring med de nya elementen (det "bruna" är aggressivt mot de nya elementen och förkortar livslängden).   

Jag föreslåratt du låter en kunnig montör byta elementen, och att du då är närvarande och tittar på,  om du vill göra detta själv i fortsättningen.  Det är nog den enklaste "pedagogiken", eftersom en muntlig eller skriven beskrivning skulle generera en väldig massa ord……

Kom ihåg:   När elementen är bytta,   kör ett par tre bränningar, och känn återigen efter om skruvklämmorna på baksidan går att dra åt litet till…..och ta i ordentligt…     Den här efterdragningen  är viktig,  eftersom nymonterade element i olyckliga fall kan "släppa taget" och brinna av vid klämmorna….

misselli
2020-04-07 00:16
#2

Ok stort tack för info. Jag tror det är en Scandia s-serie… en stengodsugn. Men ska kolla upp när jag är tillbaka efter påsklovet. Finns på Värmdö. Mvh Ellinor

Upp till toppen
Annons: