Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1004 ggr
Simonan
4/17/20, 10:49 AM

Bränning av stora alster

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle behöva hjälp med en Brännkurva för större alster.

Sedan jag har börjat göra stora grytor, kan jag få problem med krackeleringar i botten på grytorna. Oftast först efter någon vecka efter glasyrbränning.

Jag blandar glasyren själv och den har en utvidgning på 6.7

På mindre alster har jag aldrig problem med denna glasyr.

Så jag börjar misstänka att mina stora alster helt enkelt inte sintrar fullt ut i botten.

Jag bränner till kägla 7-8 med hålltid både i top och på vägen ner.

Någon som har erfarenhet med stora alster och kan dela med sig en Brännkurva?

Troligen behöver jag anpassa skröjen också?

Tack på förhand! 🙂

Annons:
Ålands folkhögskola
4/18/20, 6:38 AM
#1

Jag tror att det som händer med dina stora alster är att sättplattan suger så mycket värme ifrån krukans botten att det blir underbränd. Sättplattan har stor massa, och det betyder att den håller inte samma temperatur som keramiken som sitter på den. 
Förläng din utjämningstemperatur vid topptemperaturen - jag skulle föreslå 90 minuter total utjämningstid.

Ulla
4/18/20, 10:04 AM
#2

#0 Vilken fin gryta!

#1 Intressant. Jag har aldrig tänkt på att sättplattorna kan påverka resultatet, de bara finns där.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
4/18/20, 10:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Breda plana bottnar skapar stora spänningar, och är särskilt utsatta för sprickrisk.   Ja, synpunkterna i  #1 skall definitivt beaktas, men det kan också vara till stor hjälp att ta reda på NÄR sprickorna uppstår, dvs under uppgång eller nedgång,  vilket ger en vink om vad man bör ändra i brännkurvan.  ( Se bild )      

Jag vill inte föregripa resultatet, men väldigt ofta uppstår sådana här sprickor under avkylningen, som då är för snabb……

Simonan
4/18/20, 8:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Tusen Tack för utförliga svar! 

Sprickorna kommer som sagt några veckor efter jag har använt grytorna.

Så det är svårt att veta när de uppstår i ugnen. Och det är inte så att alstret går sönder direkt,  utan det börjar med  hårfina sprickor i glasyren på insidan (efter några veckors användning i köket) Sprickorna sprider sig sedan igenom bottnen till andra sidan / undersidan av grytan … och det är då jag planterar penséer i dem 😉

Jag har en hålltid på 15min på toptemp och 30min på 80˚ under toptemp. Jag ska testa att hålla 90min på toppen.

Simonan
4/18/20, 8:47 PM
#5

Förresten. Kan det vara en idee att göra distansklossar i samma lera som jag sätter under grytan för att för värmen att circulera under grytan?

Jag tänkte på långa pinnar, 1-2 centimeter tjocka  som jag lägger ut som en gridd … hoppas ni förstår.

Ålands folkhögskola
4/19/20, 8:29 AM
#6

Jag tror inte det fungerar med stöd - själva godset blir mjuk i en stengods bränning och grytan skulle antagligen få en konstig form. Bättre att försöka få upp temperaturen på sättplattan. Jag börjar fundera på lätt ugnstegel uppå sättplattan, men vet inte var man skulle få tag i stora tunna skivor - och om man hittade sådana skulle dem bli mycket sköra.

Annons:
Ålands folkhögskola
4/19/20, 8:30 AM
#7

Jättefina fina krukor, förresten! 😎

Simonan
4/19/20, 10:23 AM
#8

#7 Tack!

Sintring
4/19/20, 2:49 PM
#9

#1 o #6

skulle en hålad sättplatta vara bättre?

ramjambam
4/19/20, 5:27 PM
#10

Det tror jag, verkar vettigt

L.A.E
4/20/20, 6:47 AM
#11

Jag tror också på hålad sättplatta

Kickand
4/20/20, 10:52 AM
#12

Prova att strö grov chamotte på sättplattan för minskad friktion vid krympningen?

Upp till toppen
Annons: