Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1086 ggr
Lovie
4/23/20, 9:00 AM

Elslingor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag tycker min keramikugn förbrukar elslingor på löpande band. I september -19 tog jag hjälp av en elektriker att byta slingorna och se över elektroniken. Jag har inte bränt varje vecka så ugnen har inte gått för fullt. Nu har klamrarna oxiderat och de två översta slingorna på ugnen är sladdriga. Jag kontaktade min leverantör av slingorna. Det ända de hade att säga var att klamrarna ska fästas nedåt med 45 graders vinkling och inte öppna ugnen över 100 grader. Helst 60 grader. (Jag brukar öppna under 200 grader. ) Det här med klamrarna förklarar inte oxideringen. Jag fäster också klamrarna ordentligt. Nu fick jag fästa en extraklammer när den började hänga. Endast de klamrar som oxiderar har också sladdriga och hängiga elslingor. Vad beror oxideringen på? Vad har jag/vi gjort för fel? Mvh Lilian

Annons:
Lovie
4/23/20, 9:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här fick jag fästa en extra klammer när elslingan började hänga. Även om inte klamrarna är riktigt korrekt. Förklarar det inte varför det blir så sladdrigt och att klamrarna oxiderar.

Lovie
4/23/20, 9:08 AM
#2
Bo§e
4/23/20, 10:41 AM
#3

När man bytt element skall man:

1.  Dra åt klämmorna så hårt det nånsin går.

2.  Efter 2-3   bränningar skall klämmornas dras år igen (!) eftersom nya slingor kan ha en benägenhet att "släppa taget",  med gnistbildning/oxidation/avbränning som följd.   Känn gärna på skruvarna igen efter något tiotal bränningar….

--------------------------------------------------------

Slingorna kryper ur spåren:      Montering av nya slingor på "runda" ugnar måste ske med viss känsla.  Kräver viss övning.    Slingorna får inte sitta sträckta,  men de får heller inte dras ut för långt så att de blir "för långa".    Nya slingpr är oftast "för korta" när de levereras,  och spiralen skall därför försträckas till "rätt" längd, så att de ligger i spåren  helt utan spänningar i någon riktning.      Det är också hälsosamt att fästa spiralen i spåret med kanthaltråds-märlor med jämna mellanrum.    Obs! att märlorna måste vara av samma sorts tråd som elementen…!

Lovie
4/23/20, 10:54 AM
#4

Tack för svar Bosse!

Lovie
4/23/20, 10:59 AM
#5

Bosse, har du någon aning om varför slingorna från cebex inte är densamma som ursprunget? Fabriken i Tyskland har gjort om slingorna. Smalare och mörkare. De nya slingorna kom runt 2017. Jag har en Naberterm 140 liter .

Lovie
4/23/20, 10:59 AM
#6
Annons:
Bo§e
4/23/20, 11:10 AM
#7

#5:     Har faktiskt ingen aning…!    Kanske bäst att du dubbelkollar så att du fått element till rätt modell.   

(Det behöver nödvändigtvis inte vara fel, men kan ändå vara värt att kolla upp….)

Upp till toppen
Annons: