Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 564 ggr
MayaLisan
5/24/20, 3:31 PM

Vingelinglera från Holland

Någon som känner till nåt om denna leran? 

Eller möjligen en svartlera från Danmark… Jag gick i lära hos Bror Börsum i Mariefred på 70-talet och han använde den, som han brände så högt så den  sintrade.

Annons:
ler
5/24/20, 5:55 PM
#1

Ja det var länge sedan man såg Bror. Vingerling är ju stängt sedan många år. Produktionen flyttade till Fuchs Ton i Westerwald med tveksamt resultat, jag tror det har blivit bättre med åren. Men att kalla det Vingerling tycker jag är missvisande. Dansk svart lera vet jag inte vad det kan vara? Är nog bara någon importerad lera.

L.A.E
5/24/20, 7:21 PM
#2

Det var den leran den svarta som man fick skröja  högre  och bränna i lägre temperaturer vid glasyr bränning annars så blev det kraterglasyr av det hela.  Lergods Vingerling  K 144 Brun / Svart

Bo§e
5/24/20, 7:41 PM
#3

Om det var så långt tillbaks som 70-talet,  rörde det sig säkert om någon Vingerling-lera.    Två svarta Vingerlingleror som var aktuella då, och ofta förekommande,  var "K144" (ochamotterad, max 1050-1070°C  eller däromkring)  och "ZB 1775" (chamotterad, max 1150°C ).    De gick att få ordentligt  svarta - särskilt den sistnämnda - om man hade riktigt god koll på temperatur och värmearbete,  dvs tålamod att testa sig fram i den egna ugnen…..

Men, som Ler nämner,  Vingerling är borta sedan många år…….

#2:   Ja, det stämmer  L.A.E……bränningen av K144 kunde vara väldigt kritisk…..😮

L.A.E
5/24/20, 8:18 PM
#4

# 3  Letade bland all lera i källaren och fann ca 80 kg torkad lera K144 ,  minst 30 år eller äldre.   Kommer ihåg deras lerkvarnar XXXLL stora + deras silos med material ungefär som lantmännen/ granngården ,

Upp till toppen
Annons: