Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 1800 ggr
Drakellen
5/25/20, 2:35 PM

Vilken lera ska jag köpa?

Jag är sugen på att sätta i gång med keramik men vet inte vilken lera jag ska köpa. Jag gick på flertalet keramikkurser med min mamma som barn men minns bara att leran vi använde där var grå som blöt men vit när den var bränd så det hjälper inte mycket. Vi använde den både till skulpterande och drejning. Jag kan ingenting om olika sorters lera så tänkte höra här vad ni tycker jag ska köpa. Jag förstår inte skillnaden på de olika sorterna, men vill köpa en större mängd så att jag slipper snåla och har något begränsad ekonomi så föredrar ett billigare alternativ (fast vem gör inte det å andra sidan, hehe) Jag har en ugn som kan gå upp till ca 300 grader, räcker det för att bränna lera? Jag skulle vilja göra några kaffemuggar och gissar att leran måste brännas för att klara det. Så fråga 1: Vilken lera rekommenderar ni till en hemmaskulpterare? Och fråga 2: Kan man bränna det i en ugn som går till 300 grader?

Annons:
Anna HB
5/25/20, 2:55 PM
#1

Ska du göra bruksgods måste leran definitivt brännas, och det i en ugn som klarar minst 1000 grader. Men torkade föremål kan stå och vänta hur länge som helst på att bli brända (alternativt bli uppblötta till formbar lera igen) så du kan börja modellera även utan ugn. På hobbyaffärer (typ Slöjddetaljer) finns ett begränsat urval lera, där är det nog lättare för dig att klara av att välja än hos en stor återförsäljare. Först och främst ska du bestämma dig för om det är lergods eller stengods du vill jobba med. Googla på vad som är skillnaden! Du hittar massor av info på nätet, och många av länkarna går hit till Keramik i Fokus. Att ge dig alla svar i den här tråden är däremot inte görligt. Lycka till!

ler
5/25/20, 3:14 PM
#2

Kanske du skulle gå på kurs igen som vuxen. Det blir mycket roligare om man har lite baskunskaper.

Drakellen
5/25/20, 3:23 PM
#3

#1 Hm, okej men då kanske det är värt att börja skapa lite och låta det torka för att sen be att få låna ugn när jag får tag på tillfälle. Men okej, då vet jag, jag gissade att min lilla ugn inte skulle räcka men det var värt att fråga 😃

#2 Ja, det ska jag absolut göra, men nu var det främst så att jag har en ny hobby under isoleringen🙂

Så det är alltså den dyrare och lufttorkande leran som man kan hitta på panduro och liknande som gäller för mig?

ler
5/25/20, 3:47 PM
#4

Nej det tycker jag nog inte. Bruksföremål gjorda av sådana plast produkter är nog varken lämpligt eller drejbart om du nu vill göra krus och sådant, och håller det? Och inte minst är det lämpligt till bruksföremål.

ler
5/25/20, 3:48 PM
#5

Jag undrar vad för ugn du har? Är det en vanlig bakugn?

Anna HB
5/25/20, 6:10 PM
#6

Kanske missförstod du mig när jag skrev om att köpa lera på en hobbyaffär. Jag menade inte så kallad hobbylera, utan riktig keramiklera, antingen lergods- eller stengodslera. Just nu är det svårt att gå en kurs förstås, men kolla på youtube, där finns hur mycket som helst att titta på och lära sig av (sök t ex på coil building ceramic, så hittar du något att börja med).

Annons:
Drakellen
5/25/20, 6:40 PM
#7

#4 Nja, jag har nog främst tänkt göra prydnadsföremål och ett sandbad till mina vaktlar, men hade gärna velat att det funkade med en kaffemugg eller två också så tänkte utgå från det, men det är ju inget måste. Och ja, det är en gasugn, men den går hela vägen upp till 300 grader så den är def varmare än en vanlig ugn. 

#6 Jaha, jag har inte hittat särskilt "ordentlig" lera när jag kikat, men jag ska ta ett svep till! Jag hade ju helst gjort stengods, men lergods får funka, det får bero på vilken ugn jag kan låna på min gamla keramikskola🙂

Finns det något man kan ytbehandla en lufttorkad lera med för att göra den mer vattentålig?

ler
5/25/20, 7:32 PM
#8

Det finns lufttorkande lera som skulle vara vattenfast

Upp till toppen
Annons: