Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 436 ggr
vickemajan
6/3/20, 11:51 AM

Problem med krackelering i glasyren

Hej alla kloka keramikmänniskor

Jag sliter mitt hår i frustration eftersom stengodsglasyren krackelerar på mina skulpturer. Jag har gjort skulpturer i stengodsleran Vingerling K129 med chamotte 0-0,5, skröjbränt vissa skulpturer i 970C och andra i 1000C. Så långt inga problem. Sen kommer glaseringen och då börjar h-vetet. Jag har prövat två olika transparenta stengodsglasyrer, dels en från CEBEX Scandinavian Ceramics transp blank 235015-2 och dels SEEMANN transp blank, 50030. Båda har jag bränt i 1260C. Båda krackelerar. Vad gör jag för fel? Förstår det som att det är olika spänningar i lera och glasyr men hur kan jag ändra på det? Jag behöver råd och hjälp. 😕

Annons:
vickemajan
6/3/20, 11:52 AM
#1

ler
6/3/20, 12:18 PM
#2

Du gör nog inget fel, om du nu inte glaserar för tjockt. Nej det är förmodligen glasyren som inte passar ihop med leran. Du kan tillsätta zinkoxid, någon form för bor och kvarts. Börja med 10% zinkoxid och om det inte hjälper så också kvarts och colemanit. Och glasera så tunt som möjligt.

Bo§e
6/3/20, 12:30 PM
#3

K129  är en litet speciell lera.   Den ingår i kategorin som ibland kallas "T-material",  och den har egenskaper som gör den mindre sprickbenägen, och lämpar sig för "svåra" former osv.  Den har molochite-inblandning……..      

Medaljens baksida är att en sådan lera inte är särskilt väl anpassad till de vanliga "köpeglasyrerna",  och jag rekommenderar att du följer "Lers" råd här ovan, och gör litet egna försök.

vickemajan
6/3/20, 1:34 PM
#4

Tack för fina råd Ler och Bosse! Då försöker jag att dels glasera tunnare och dels blanda i zinkoxid.

Upp till toppen
Annons: