Annons:
Etikettbilder-på-keramik
Läst 755 ggr
ler
2020-06-04 19:15

Tekanna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en tekanna som är gjord på en fabrik utanför Hanoi. Sådana blir använda hela tiden, grön te som dom dricker konstant. Och när det var möte kunde man absolut inte tänka sig att inte servera det. Jag hade lite svårt med det i början men efter någon månad gick det bättre.

Annons:
Susanne Sundström
2020-06-05 10:10
#1

Lustigt att de ställer tekannan på ett fat, inte så vanligt här i alla fall. Men det kanske bara är en tillfällighet och endast på denna bild?

//Susanne Sundström

Ulla
2020-06-05 10:30
#2

Trevligt inlägg - igen! Den här gången fick du mig att besöka sajten Te iFokus för att se om jag kunde hitta något om gröna teer där. Istället fastnade jag för de nakna raku-äggen.

Fatet reagerade jag inte på. Tänkte mest på innehållet i inlägget och funderade på om jag ska byta ut kaffet vid våra keramikmöten i Akalla mot en kanna te ur en fin tekanna.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ler
2020-06-05 11:27
#3

Nej bilden är från mitt köksbord, men jag tänker att fatet är där för att ta droppar från teet. Det hör alltid ett fat till kannan. Ja Ulla det är bara att komma igång med att göra en tekanna till träffarna. Kannan på bilden har deras traditionella glasyr, jag besökte ett ställe där i byn som gjorde glasyr. Byn heter Bat Tràng och hade 1000 års jubileum med keramikproduktion då jag var där första gången för 20 år sedan. Familjen som gjorde glasyr hade ärvt receptet genom generationer, så dom visste vart dom skulle hämta deras råmaterial i naturen, dom kunde bara göra det som dom alltid gjort och det kunde dom ju bra. Men dom hade inga kunskaper i kemin så skulle det ändras på något så var det inte möjligt, men det hade det ju heller inte varit behov för i 1000 år.

AnnaLow
2020-06-15 23:31
#4

Ursnyggt handtag, tycker jag! Det ser nästan ut som silver - är det så elegant?

ler
2020-06-16 08:09
#5

Jag tror att det är aluminium.

Upp till toppen
Annons: