Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 692 ggr
Rivermist
2020-06-06 09:18

Hänkelpress

Har ni några tips på vad man ska tänka på när man skaffar en hänkelpress? Fabrikat, modell eller har ni tillverkat egna?

Annons:
ler
2020-06-06 12:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Kan man svetsa och svarva så är det ju enkelt att göra sin egen. Jag gjorde min av rostfria material där det kommer i kontakt med leran. Annars så skall man nog bara se på att handtaget är långt nog så man får ordentligt med kraft.

Ulla
2020-06-06 13:31
#2

Vilken häftig bild! Har du den alltid stående i trädgården eller är den flyttbar?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ler
2020-06-06 14:07
#3

Ja den är flyttbar men står alltid ute.

Rivermist
2020-06-06 17:38
#4

Ser perfekt ut, kan tyvärr inte svetsa men kan försöka ragga tag på någon. Har du olika mönsterskivor till den också?

ler
2020-06-06 18:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Ja jag använder den till provplattor och har ganska tjock kopparplåts som är lätt att borra och fila så man får det som man vill. Så har jag kant på plattorna eller remsorna. Som jag så skär i passande storlek.

Susanne Sundström
2020-06-07 08:30
#6

Jag har en (köpt) hänkelpress och drar mig för att använda den för att det är ett helsike att rengöra den! Jag har någonstans sett hänkelpress som man kunde ta loss och rengöra enkelt - det skulle jag velat ha istället. Men din idé kanske skulle kunna vara något att sätta den på något mer mobilt och då kan man ju t.o.m spola av den utomhus. Jag har funderat på att sätta upp min på väggen med någon slags "hakad" montering så jag kan ta ned den och  rengöra den.  Min tanke är alltså fundera gärna på hur du ska rengöra den! Jag har gjort egna "formar" på lite olika sätt. I plexi, skröjade och vanliga kreditkort som jag lagt i en annan form först som håller fast plastkortet.

//Susanne Sundström

Annons:
ler
2020-06-07 10:09
#7

Den är fastgjord på ett par kraftiga stolpar så man lutar den bara upp mot en vägg. Under sitter hållaren för mönsterskovorna och den kan man ta bort så är det bara ett rör kvar att göra rent.

ler
2020-06-07 10:17
#8

Den är fastgjord på ett par kraftiga stolpar så man lutar den bara upp mot en vägg. Under sitter hållaren för mönsterskovorna och den kan man ta bort så är det bara ett rör kvar att göra rent.

Upp till toppen
Annons: