Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 663 ggr
LouiseJ
6/6/20, 10:33 PM

Flyttal och ABM 3

Hej! Blandade lite nya glasyrer ikväll, färdigköpta blandningar i pulverform från Cebex, stengods. Tillsätter Antibottenfällningsmedel ABM 3 enligt instruktion när glasyren har det rekommenderade flyttalet. Men efter jag tillsatt ABM 3 upplever jag att glasyren blir mycket tjockare än tidigare, och baumetern visar högre flyttal. Är det någon som har koll på hur glasyrens flyttal påverkas av ABM 3/annat antibottenfällningsmedel? Är rädd att glasyren blir för tjock eller för tunn om jag fyller på med mer vatten. Tack på förhand!

Annons:
Bo§e
6/7/20, 7:54 AM
#1

Ställmedlet skall vara med från början.   Provdoppa  en bit skröjgods.   Ligger glasyren för tjockt är det helt ok att tillsätta mer vatten tills det ser bra ut.   Är den för tunn, låt glasyren stå och sjunka ett tag, och slå av en del av ytvattnet.    När glasyren "funkar" och du är nöjd med tjockleken,  mät då med flytvikten och skriv upp värdet, så har du full koll i fortsättningen.      

De "rekommenderade flyttalen" är ofta mer förvirrande än nyttiga  (min personliga uppfattning)

LouiseJ
6/7/20, 10:24 AM
#2

Tack Bosse för bra tips, så gör jag :)

ler
6/7/20, 11:02 AM
#3

Kan inte vara mera enig med det som Bosse skriver. Jag måste få lov att säga att det med flyttal är något skitprat, verkar som om många tror att om glasyren blivit fel så beror det på flyttalet. När jag var på KPM i Berlin så fanns det en kille som glaserade koppar samma tjocklek på godset och samma tid i glasyren när han doppade, han var så rutinerad att det var helt fantastiskt att bara stå och glo på. I ett sådant sammanhang ger det mening med flyttal eftersom alla parametrar är på plats. Har man däremot olika tjocklek som så suger olika så har man första problemet. Hur glaserar man? Om man doppar är det då samma tid? Om man penslar glasyren på så har det ju ingen som helst betydelse med flyttal. Nej jag tycker man skall öva sig i att få känslan av att det är riktigt och att se. Man kan ju ta en nål och peta lite om man är osäker. Jag har bara själv använt flytvikt på ställen där jag byggt glasyrlaboratorier där jag vet att det är till nytta. Man kan ju använda det helt säkra sättet att doppa långfingret i glasyren och när man tar upp fingret så skall glasyren just precis täcka fingret.

Upp till toppen
Annons: