Annons:
Etikettövrigt
Läst 885 ggr
ler
6/16/20, 7:41 PM

Det där med att inte ge upp

Det verkar ju som om styrtavlor och annat kan vålla problem. Då jag hade verkstad i Berlin köpte jag en krukmakar drejskiva från en öst Tysk fabrik, den hette rotinde och var väldigt stark. Problemet var bara att den funkade på ett helt annat sätt än vad jag var van vid. Det var en gummi trissa som gick mot ett stort och tungt svänghjul, så man skulle upp i fart innan man drejade. Första nätterna låg jag sömnlös av förtvivlan, men jag gav inte upp och blev med tiden väldigt glad för monstret. Så kära alla med problem, det skall nog ordna sig till sist.

Annons:
[rolnor]
6/16/20, 9:24 PM
#1

Jag tror att jag ägde en sån drejskiva under en period, den hade stor motor som drev svänghjulet med en rem, sen en rejäl pedal som styrde gummitrissan som gick mot svänghjulet i mitten vid låg fart och längre ut mot periferin vid högre fart. Har du någon bild? Jag tror jag har nån nånstans. Den var kul dreja på, hela maskinen var monterad på en stor träbänk. Instämmer också, trägen vinner, inte tappa modet när det strular!

[rolnor]
6/16/20, 9:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här är en bild, halvdålig:

ler
6/16/20, 9:36 PM
#3

Om man söker på rotinde töpferscheibe så kommer det bilder på den. Den hade ingen rem. Och den hade en stor bänk av glasfiberarmerad plast, och en fastmonterad måttpinne. Så hade den hjul längst framme så man kunde lyfta upp i sitsen så man kunde transportera den. Jag tror det enda som kunde gå sönder var vajern som gick från pedalen till motorn, men det var bara att gå till cykelhandlaren och få en ny.

[rolnor]
6/16/20, 9:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

En bild på en kruka jag drejade på den, celadonglasyr;

[rolnor]
6/16/20, 9:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

När albumet ändå är framme, lite på tork:

[rolnor]
6/16/20, 9:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

En oljemålning också, why not?

Annons:
[rolnor]
6/16/20, 9:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Blev kändis i tidningen i min hemstad när jag forskade om HIV på 90-talet:

ler
6/16/20, 9:51 PM
#8

Fina grejor, celadonen är vacker. Du har haft styr på att bränna reducerande.

ler
6/16/20, 9:53 PM
#9

Vad spännande med forskning inom medicin, håller du på med det nu också?

ler
6/16/20, 9:57 PM
#10

Ja nu är det här ju inget forum för medicin men jag måste fråga varför det verkar som om ingen vet vad tinnitus beror på medans andra saker som verkar oerhört komplicerat klarar man att bota?

Sintring
6/16/20, 10:08 PM
#11

#2

Den du har där är ju en Bröderna Eks drejskiva som tillverkades i Uppsala.

Det var den jag lärde mig dreja på hos min morfar. Jag hade för korta ben så vi fick sätta träklossar på pedalen för att jag skulle kunna trampa ner den.

[rolnor]
6/16/20, 10:24 PM
#12

#11 Aha! Tack för info, har alltid undrat vad det var för märke på den, väldigt rejäl sak…

#8,9,10

Tack!, minns att jag reducerade stenhårt just på celadon.

Just nu forskar jag inom ren organisk kemi, inte läkemedel.

Ja, man tror väl att det är dom små håren i innerörat som krullar ihop sej, jag är inte kvalificerad, ingen läkare, kemist.

[rolnor]
6/16/20, 10:26 PM
#13
Annons:
ler
6/16/20, 10:40 PM
#14

Vad forskar du om? Nya plaster eller vad handlar det om, kanske du inte kan/får berätta men intressant är det!!!!

[rolnor]
6/16/20, 10:58 PM
#15

Oj, ja, jag har uppfunnit en ny skyddsgrupp som kemister kan använda för att blockera en funktionell grupp i en molekyl som man vill göra kemi på, kemister har troligen försökt göra denna skyddsgrupp tidigare men misslyckats vid avskyddningen, jag har upptäckt en katalysator som gör att avskyddningen går i upp till 88% utbyte, riktigt nöjd med detta, ska publicera i Journal of Organic Chemistry till hösten troligen. Mycket pappersjobb nu med författande och alla analyser som ska med men nu är jag nästan helt klar, fyra års arbete, puhhh… själva formlerna är hemliga änsålänge dock.

ler
6/16/20, 11:06 PM
#16

Imponerande

ler
6/16/20, 11:18 PM
#17

Det där med våldsam reduktion leder bara till att det kapslas in kol i glasyren och den blir grå och trist. Och så ser din ju inte ut. Normalt när man pratar om kraftig reduktion är det vid vilken temperatur man starta vid glasyrer som har järn i sig startar man vid 800 grader och koppar glasyrer 1000 grader. Om du fortfarande bränner reduktion så prova att bränna en oxblod oxiderande till topptemperatur och så reducerar du under avkylningen, så drar glasyren ihop sig till öar och lämnar bar lera mellan sig som blir svart. Det fanns en tysk keramiker som hette Andreas Weidt, han var en verklig mästare, provade att hitta bilder men nej.

ler
6/16/20, 11:43 PM
#18

Hur rolnor blir du betald för sådant ett enormt arbete? Är det en firma som du är anställd vid eller är du självständig?

Susanne Sundström
6/17/20, 8:19 AM
#19

#15 av: rolnor Imponerande Rolnor, grattis till att du verkar gått i mål efter fyra års  slit!

//Susanne Sundström

Ulla
6/17/20, 11:54 AM
#20

Trevligt att få veta mera om dig Rolnor, och verkligen bra gjort! 👍 Du har ju varit med här i många år så det börjar nästan kännas som om jag känner dig. Nu fick jag ännu en pusselbit att lägga till.😃

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
Ulla
6/17/20, 12:01 PM
#21

Lika roligt är det att lära känna Ler och alla er andra litet bättre (även vid sidan av keramiken).

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
6/17/20, 4:49 PM
#22

Jo, kul med lite insyn i varandras liv! Gör ni nåt speciellt nu i Akalla Ulla runt Midsommar?

Ulla
6/18/20, 7:57 AM
#23

Nej, midsommarfirandet är inställt i byn på grund av Corona. Själv har jag flyttat till Norrtälje nyligen så jag är mest här just nu. Men jag har inte lämnat Akalla. Trivs alldeles för bra där med mina arbetskamrater, men numera ska man ju helst hålla sig ifrån alltför många kontakter. Har dock ganska bra möjligheter att jobba med keramik här. Särskilt nu på sommaren när jag kan hålla till utomhus där jag kan bre ut mig ordentligt.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Upp till toppen
Annons: