Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 576 ggr
birgittawe
6/28/20, 3:23 PM

Drejskiva svensktillverkad

Har hört talas om att det finns svensktillverkade el-drejskivor till bra pris. Någon som vet mer?

Annons:
Bo§e
6/29/20, 6:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har inte hört talas om någon nutida svensk drejskivstillverkare.  Självklart kan jag ha missat det, men sökningar på nätet har heller inte gett något resultat, och där borde ju något dyka upp…men tyvärr inte det minsta tecken….

Det kan ju förstås röra sig om någon mindre "hemmatillverkare" med småskalig produktion, och som "flyger under radarn", men t.o.m. en sådan borde ju lämna något litet spår efter sig på Internet….

Det har tidigare tillverkats drejskivor i Sverige,  dels ganska tunga industriella maskiner som aldrig dök upp på den allmänna marknaden (annat än som begagnade, ibland),  men också några mindre drejskivor för hobby- och hemmabruk,  vars namn jag inte riktigt minns nu (om de ens hade namn)….      T.o.m. "Snurrebuss"  🙂som somliga kanske minns, var tysktillverkad, trots sitt lustiga namn….         Men allt detta ligger långt tillbaks  i tiden.

Någon här kanske kan fylla i med mer information…..

ler
6/29/20, 7:27 PM
#2

Nej det är nog så det är. Fanns en mycket bra drejskiva här i Danmark men dom slutade för10-20 år sedan. Måste nog vara svårt att konkurrera med Japan och Taiwan.

Bo§e
6/29/20, 8:24 PM
#3

#2:   Jag anar att du tänker på Djurslandsdrejskivan…..dessvärre inte så billig, men kolossalt stabil och stark.  Det fanns en del tillbehör också, t.ex. en mycket stadig gipssvarvningstillsats som jag minns…    Bra arbetshöjd hade den också  (för fullvuxna),  förutsatt att man ordnade med en matchande stol….

ler
6/29/20, 8:34 PM
#4

Jo men just den. Stol fanns att köpa till så som jag minns.

Bo§e
6/29/20, 8:42 PM
#5

#4:  Nu när du nämner det så minns jag diffust…..den stolen var gjord för att passa i något slags fäste på maskinen.

Bo§e
6/29/20, 8:50 PM
#6

En annan kuriositet:     Vicentini tillverkade en mycket robust drejskiva, som egentligen var en hel arbetsplats.    Dessvärre var sittbänken placerad så att man,  på sydeuropeiskt manér,  satt i 90° vinkel till drejtallriken,  vilket förstås gjorde den litet obegriplig och ointressant för oss här i norr…..  Även om maskinen säkert var utmärkt,  väcktes inget intresse för den….

Annons:
ler
6/29/20, 8:57 PM
#7

Ja det var väl skenor som man kunde fästa stolen på, och stolen kunde ställas in i vilken vinkel man önskade. Och ja det finns många obegripliga konstruktioner som knappast kan vara behagliga att arbeta med.

Upp till toppen
Annons: