Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 1106 ggr
Roderveld
2020-07-02 10:02

Avbruten bränning.

Har en Cerama Hobby 75. Köpte den begagnad för ngt år sedan. Har bytt samtliga 3 element o den har funkat fint. Plötsligt stänger den av sig på skröjprogrammet runt 250 - 300°. Inget felmeddelande! Skröjen är inställd på ökning med 175°/h upp till 630°, därefter max till 950°. Ingen utjämning. Tömde då ugnen o matade in ny körning manuellt. Ställde in maxfart till 1000° och 2 h utjämning. Gick som tåget upp till inställd temp men stängde av sig själv efter 5 -6 min utjämning. Inget felmeddelande! Termoelementet ser fint o helt ut o automatiken heter Cerama Infotemp Data 6000 - MG. Ringde då Cebex i Malmö som kontaktade huvudkontoret i Danmark. Man hade ingen som helst aning om vad det kunde vara. Automatiken BORDE visat ett felmeddelande och då termoelementet ser fint ut vågar man inte gissa på detta heller. Jag blev rekommenderad att testa massa olika program/körningar, dokumentera händelserna samt återkomma. MYCKET jobb med det så därför undrar jag om ngn på forumet har ngn klok tanke om problemet..? /Rodeveld

Annons:
Bo§e
2020-07-02 11:13
#1

När ugnen beter sig så som du beskriver, och dessutom vid litet slumpmässiga temperaturer,  bör du först av allt kolla lockkontakten, som kan ha rubbats litet ur läge eller vara defekt på annat sätt.  Bränningen kan då avbrytas slumpmässigt, när ugnen blivit varm  utanpå, och rörelserna i metallen kan vara det lilla som behövs för att kontakten skall stänga av alltsammans…     

Det förrädiska i detta är att ugnen ofta går hur bra som helst att starta igen,  när allt har kallnat…..och då är det ju inte lätt att hitta felet…!….det kan bli en evighetsfelsökning om man inte tänker på denna felmöjlighet.

Så, börja med att kolla upp lockkontakten.   Om inte annat så för att kunna utesluta den ur vidare felsökning.       Koppla gärna förbi kontakten så att den inte alls "är med",  och provkör, och se vad som händer.  

Har varit med om flera fall, då man,  efter en serie dyra elektrikerbesök, massor av telefonsamtal  och lång frustrerande väntetid osv….TILL SLUT upptäckt att felet berodde på denna lilla "detalj"……så börja i denna ända, för säkerhets skull….

( Fast jag tycker nog att en felkod BORDE ha dykt upp förr eller senare….. (?)  )

Roderveld
2020-07-02 20:42
#2

Stort tack Bosse!! Ska kolla detta efter helgen. Nu dök det upp en ny fråga… Om man förbikopplar lockkontakten blir slingorna strömförande då och i s f med vilken spänning?

Bo§e
2020-07-02 21:12
#3

Ja, det måste nämnas…..om man förbikopplar lockkontakten finns det ju en - i alla fall teoretisk - möjlighet att komma åt slingorna när de är strömförande. Men ugnen måste förstås vara startad för att det skall kunna hända.   Barnförbjudet kring ugnen då, m.a.o……   Det ligger 400 V över slingorna, så öppna INTE locket när ugnen är igång…!

ler
2020-07-02 21:25
#4

Eller ordna felet! Så det inte sker en olycka som skulle vara onödig.

Bo§e
2020-07-02 21:29
#5

#4:   Ja, om man konkret hittar felet innan testkörningen, slipper man ju köra med "osäkrat" lock….det vore ju allra bäst…

Roderveld
2020-07-02 22:15
#6

Tror jag börjar med lockkontakten ändå, det KAN spara mkt tid (och pengar). Lovar att va försiktig!😊 Tack för era kunniga o kloka råd!!🙏

Annons:
Bo§e
2020-07-03 12:23
#7

Ja, i en felsökningskedja skall man alltid börja med  de enkla faktorerna, som ibland är så enkla att man förbiser dem och kliver in i  ett inferno av  irrvägar, som kan bli både dyra och frustrerande…..      Ja, börja med att kolla lockkontakten…!….  Lockkontakter har spelat många elaka spratt genom tiderna…

ler
2020-07-03 12:39
#8

Men är det då inte bara att mäta sig fram om det kommer ström eller inte, man behöver ju inte göra någon brygga för att konstatera att den funkar eller inte.

Bo§e
2020-07-03 12:56
#9

Jovisst,  men ofta fungerar det perfekt när allt är kallt och avstängt, och då får man ju ingen felindikation på mätinstrumentet.   Sedan, "någon gång" under bränningen, när metallen värms upp och teglet börjar röra sig,  så släpper kontakten plötsligt taget…..och vi kan inte förutsäga när….   Däri ligger det diaboliska i det här felet, som är mycket lätt att förbise om man inte fokuserar på just det, tills man är 100% säker……

I det här fallet handlar det främst om att eventuellt kunna utesluta det här lömska felet, så att man inte snubblar redan på den punkten…..   

För övrigt tycker jag att styrningen borda ha visat en felkod vid en sådan här händelse…  (?)  Men det kan handla om hur styrningen är uppkopplad, och jag vet inte riktigt hur Infotemp-styrningarnas  logik är tänkt, och hur det hela är uppkopplat….  Men om felet ligger någon annanstans  måste  bli nästa steg i felsökningen,  EFTER att ha kollat upp lockkontakten…..

ler
2020-07-03 13:08
#10

Logiskt, ja då är det ju inte annat att göra än som sagt, om man nu inte orkar sitta och hålla öga med det hela.

[rolnor]
2020-07-03 13:46
#11

Jag hade problem med att säkringar löste ut när ugnen blev varm, det var varm sommar och jag hade ingen koll på tempen i verkstaden. Det berodde på att det var såna moderna säkringar och inte dom gamla smältsäkringarna. Det sker också utan att ge felmeddelande. Tänkte på att det varit varma dagar nu i sommar.

Bo§e
2020-07-03 15:14
#12

Ja, säkringar kan vara luriga.   Men det borde Roderveld ha upptäckt,  återställt, och nämnt här,  eftersom felet uppkom under flera bränningar……tänker jag…..

Roderveld
2020-07-03 23:38
#13

Har kollat samtliga "stift" i hon-handsken. Det låg spänning på alla utom jord och nolla. Strömförsörjningen torde således vara ok.

Annons:
Roderveld
2020-07-07 20:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Idag kopplade jag förbi lockkontakten och körde igång skröjprogrammet. Stängde av runt 200°. Inget felmeddelande. Nytt försök, samma program. Stängde av runt 250°. Inget felmeddelande. Ett tredje försök med samma program stannade runt 300°. Inget felmeddelande. Bytte nu till ett annat program. Annan tempstegring och sluttemp på 1240°. Stängde av runt 400°. Fortfarande inget felmeddelande. Automatiken jobbar intermittent, som den ska, o tempen stiger i korrekt takt. Dock verkar den stänga av snabbare ju högre tempen blir. Vid första körningen idag gick den över 1 h innan den stängde av! Sedan minskade tiden undan för undan. Efter varje stopp kom meddelandet i bifogad bild upp. Ganska frustrerande! Förslag på hur jag går vidare..?

ler
2020-07-07 20:59
#15

Underligt. Har du privat att programmera så att stigningen Kanske bara är 50-80 grader i timmen? Annars så borde du kontakta cerama.

Roderveld
2020-07-07 21:09
#16

Kollar upp det imon förmiddag. Tack för tipset! Cerama/Cebex har jag redan talat med, se inledningen av tråden.

Roderveld
2020-07-08 08:16
#17

Provkört med tempstegring på 50°/h. Slog av efter drygt 1,5 h. Inget felmeddelande.

Bo§e
2020-07-08 09:45
#18

Nu när den lömska lockkontakten är utesluten,  finns det inte så många yttre faktorer kvar att felsöka.  I synnerhet då inget felmeddelande visas.   Om det t.ex. hade berott på en glappande mätkrets, skulle man definitivt fått ett felmeddelande,  och samma sak om kontaktorn hade varit defekt, eller om ett fasbortfall uppstått "någonstans"…..   I samtliga sådana fall borde en felkod ha visats.  Därför pekar allt mot att sökningen måste ske på ett djupare plan…..och jag skickade dig nyss ett PM med en lämplig kontaktuppgift för att kunna gå vidare.

Roderveld
2020-07-08 10:23
#19

Tack snälla!! Jag kollar och återkommer.

Sintring
2020-07-08 14:42
#20

#0

jag har skickat dig ett PM

Annons:
Roderveld
2020-07-09 09:04
#21

Har fått lite olika uppslag på problemlösning. Ett, av flera, som verkar rimligt är att undersöka kontaktorn o dess störningsskydd närmare. Med tanke på att den gick upp till 1000° vid maxfart men slog ifrån efter 5-6 min vid utjämning kan det låta troligt då den har tenderat att slå ifrån tätare ju varmare det varit alt ju längre den varit igång. Enligt Cebex ger detta fel ingen felkod i displayen. Vad tror ni där ute på forumet, verkar det rimligt..?

Bo§e
2020-07-09 09:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Ja, det uppslaget är relevant, och är ett rimligt spår att följa upp…!       Avsaknad av avstörning kan uppvisa symptom som liknar detta….och då visas mycket riktigt ingen felkod.      Felet brukar visa sig då man närmar sig topptemperatur, eller möjligen när man närmar sig en omslagstemperatur i programmet.

Vad som händer är att spänningspulser, eller "spikar" som uppstår på elnätet tillåts skapa förvirring bland de "PID-parametrar" som sköter "inbromsningen" inför ett givet temperaturmål, och styrningen kan då felaktigt bestämma sig för att bränningen är avslutad….men även andra "konstiga" symptom kan uppstå.      Är ingen elektronikexpert, så detta var den bästa förklaringen jag kunde ge….. 🙂 

Vissa styrningar är mer känsliga för detta än andra, och möjligen kan de bli mer känsliga med stigande ålder.

Somliga ugnar, och särskilt äldre modeller, är tyvärr ej avstörda från början, men  problemet kan ju också uppstå t.ex. om man bytt kontaktor, och då råkat "glömma" att montera ett störningskydd.   Titta på kontaktorn, om den har en kondensator monterad enligt skissen, eller om den saknas.   Om ingen finns, kan du skaffa en "RC  250V  0,1 mF"  och montera den "tvärs över" kontaktorns magnetspole enligt bilden, och sedan provköra.     

Nu är vi förstås inte helt säkra på att detta är felorsaken, men kondensatorn är billig, och att montera / byta ut den är hur som helst en bra "friskvård"…….och har du tur är problemet löst…….

Roderveld
2020-07-09 19:27
#23

Stort tack Bosse! Elektriker är tillkallad o jag kommer att bolla ovan med honom.

Roderveld
2020-07-10 10:05
#24

Kontaktuppgiften jag fick av Bosse i ett PM, se #18, verkar bära frukt. Avsaknad av störningsskydd som Bosse tar upp i #22 är sannolikt boven i dramat. Men varför funkade ugnen innan, frågar man sig? Jo därför att det faktiskt finns ett störningsskydd men en lödning har brustit och komponenten har "trillat ner" i ett hörn. Om man, som jag, är elektrisk analfabet så missar man detta! Bosses "kompis" såg detta direkt på de bilder jag mailade honom. Bifogar bild som visar kondensatorn (en gulaktig liten pryl, längst ner i vänstra hörnet). Den lilla "stumpen" ,utan sladd, har suttit lödd på trådstumpen längst upp till vä på kontaktorn som är den svarta klumpen (med alla sladdar i) som sitter ovanför. Återkommer efter lödjobb o provkörning i början av nästa vecka. Stort TACK, än en gång, Bosse och övriga för att ni finns och delar med er!! ❤

Roderveld
2020-07-10 10:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Bild som visar problemet!

Bo§e
2020-07-11 17:20
#26

Avvaktar resultatet med intresse…!     🙂

Roderveld
2020-07-13 17:48
#27

Nu har jag testkört och allt fungerar som det ska! Det var alltså kondensatorn, vars ena lödning hade släppt, som var problemet. Detta hade givetvis en elektriker hittat men tack vare forumet och dess hjälpsamma medlemmar slapp jag den kostnaden. Vill gärna ge ett tips till alla icke-experter på forumet: fotografera gärna inkråmet i "kopplingsboxen/elskåpet" på ugnen. Lätt att jämföra bilderna om en tråd el komponent lossnar!

Annons:
Upp till toppen
Annons: