Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 723 ggr
Lenacd
7/6/20, 8:47 PM

Glasyren har kokat?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Vad har hänt här? Jag har drejat i Cebex svart drejlera 1226. Enligt katalogen är den inte lämplig att glasera för att den är så mörk. Jag tänkte att lite svart glasyr kan den nog tåla, så jag använde Cebex 2422 Svart matt. Brände som vanligt  till 1250 °C.  Är det leran och glasyren som inte går ihop? Eller något annat?

Annons:
ler
7/6/20, 9:21 PM
#1

Leran har ca.3% manganspinell i sig och det ångar också vid ganska höga temperaturer och så blir det blåsor i glasyren. Speciellt om det är en matt seg glasyr.

ler
7/6/20, 10:05 PM
#2

Man måste nog säga att svart lera inte är lämplig till att glasera. Men inte på grund av att den är mörk utan på grund av lerans sammansättning. Det finns ju andra leror som är mörka som kan glaseras utan tekniska problem. Men klart att färgen på leran kan begränsa användandet av färgade transparenta glasyrer. Man kan inte glasera med t.ex en koppargrön på röd lera, eller rättare sagt så blir det inte grönt men brunt, även om glasyren i sig inte har glasyrproblem.

Lenacd
7/7/20, 9:44 AM
#3

Tack för info, då vet jag!

Bo§e
7/7/20, 9:49 AM
#4

En tanke:   Om man vill få en mer "sluten" yta som är mer lättdiskad osv på en svart lera,  skulle man då inte kunna göra i ordning  en Terra-Sigillata-slamma av samma lera,  eller eventuellt av någon annan svart lera, som då kan läggas på läderhårt gods…..och  sedan brännas i en enda bränning….?

Har inte testat detta, men ser det som en intressant möjlighet…

ler
7/7/20, 9:55 AM
#5

Problemet med svarta leror är att det är en väldigt järnhaltig lera som bas och så tillsätter man manganspinell, så alla har samma problem. Men kunde man styra en terrasigillata så att den sintrar då alla gaser är ute ur leran så borde det ju funka. Men då får man nog mala i stället för att göra den som vanligt med bottenfällning, så man får spinellen med.

Upp till toppen
Annons: