Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 590 ggr
MissWarp
7/7/20, 6:33 AM

Glasyren spricker?

Hej En av mona glasyrer spricker väldigt mycket när den torkar efter att föremålet doppats. Inte de där tunna fina sprickorna som är lätta att släta ut, utan tjocka djupa sprickor som om glasyren ska ramla av. Vad beror det på? Är det ett för tjockt lager glasyr? Har jag för lite vatten i glasyren? Någon föreslog att jag skulle ”deflocculate”, kan det vara en lösning? I så fall hur gör jag det? Tacksam om någon vet! 😊

Annons:
MissWarp
7/7/20, 6:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det ser ut så här

Bo§e
7/7/20, 7:38 AM
#2

På bilden ser det ut som om glasyren är ganska tjock,  och skulle må bra av litet mer vatteninblandning.   Men tillsätt vatten försiktigt och succesivt  så att den inte plötsligt blir för tunn…

ler
7/7/20, 8:52 AM
#3

Definitivt for tjock och ojämnt glaserad, skrapa av och börja om från början. Är det mycket lera i glasyren?

MissWarp
7/7/20, 9:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Tack! Jag ska blanda i mer vatten. Det var meningen att den skulle vara lite tjockare för då blir den mer turkos men jag försrod inte sprickorna riktigt. Så här blev den i alla fall och jag är jättenöjd. 😊

MissWarp
7/7/20, 9:57 PM
#5

Jag har ingen aning om det är mycket lera i glasyren faktiskt. Den är köpt på Seemann och jag fick inte med någon innehållsförteckning.

Ulla
7/7/20, 10:01 PM
#6

Vad fin den blev!

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
MissWarp
7/7/20, 10:05 PM
#7

Tack, Ulla!! 😊 Ja, jag är supernöjd! Det var detta resultat jag siktade på men jag blev lite bekymrad över de där sprickorna men de verkar inte ha haft någon negativ effekt.

Upp till toppen
Annons: