Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 868 ggr
MissWarp
2020-07-07 06:43

Spraya glasyr?

Hej Jag tycker att det svårt att få ett bra resultat när jag doppar i glasyr. Jag har inte så stora volymer så det är svårt att doppa jämnt och att hitta kärl där olika former går ner ordentligt. Jag funderar på att köpa en glasyrspruta och spraya på glasyren istället. En sån som man kopplar till en liten kompressor. Är det någon som har erfarenhet av det? Fördelar/nackdelar? När jag tittat på nätet efter sådana så ser jag att priset skiftar mellan ca 800 och 2500 kr, någon som vet vad som gör skillnaden?

Annons:
Bo§e
2020-07-07 07:54
#1

För en hobbykeramiker som inte använder utrustningen så ofta,  betyder inte prisskillnaden så mycket,  eftersom slitaget ändå inte blir så stort.       För den som jobbar yrkesmässigt och använder utrustningen ofta och regelbundet,  märks skillnaden däremot desto tydligare mellan kvalitetsnivåerna på olika sprutpistoler.    

Glasyr är ju ett stenmjöl, som pressas genom munstyckena, och det avverkar en hel del metall om det får chansen, vilket på ett tydligt sätt skiljer "bättre" sprutpistoler från "sämre".     Men, det handlar  som sagt om hur mycket den används.

1,5 mm munstycke är ofta den medföljande '"standarden" hos sprutpistoler, och det är också en lämplig storlek för "normal" glasering.    Kolla att sprutpistolen har 1,5 mm munstycke.

Om du skall sprutglasera inomhus, måste du ha någon form av dragskåp, och helst ett mycket effektivt sådant.     Alternativet är att hela lokalen (och du själv) snabbt får en beläggning av glasyrdamm…..och det söker sig verkligen till alla vrår och skapar en helt omöjlig städsituation och arbetsmiljö…!       

Dragskåp/sprutskåp,  kompressor, sprutpistol osv……är en ganska stor investering, och det kräver också plats, installation, plus att man får lära sig en ny teknik…     Kanske vore det  bättre att lägga en extraslant på litet större volym av favoritglasyrerna, så att du får litet större kärl att doppa i…..?   Doppglasering är trots allt en tyst, lugn och relativt mijövänlig teknik……   Bara en tanke….

MissWarp
2020-07-07 22:00
#2

Stort tack för utförligt svar, Bosse! Verkligen snällt att dela med dig till en nybörjare. 😊👍 Jag funderar nog en runda till då.

ler
2020-07-07 22:12
#3

Jag köpte en billig pistol i Berlin för 30 år sedan och den funkar fint ännu. Jag använder den inte ofta får jag erkänna, men på verkstaden jag hade där sprutade vi hela tiden och klart det blev slitet men dom är så billiga att det inte spelar någon roll. Jag har sett att man kan få dom på amazon för 16-20 euro. Sök på spritzpistole.

MissWarp
2020-07-26 19:39
#4

Ja, jag kan tänka mig att testa en billig variant för att se om det är något för mig. Är det det så kan man ju köpa en bättre.

Bo§e
2020-07-26 20:35
#5

#4:  Fungerar säkert bra.    Inte för tunn konsistens på glasyren, och sikta den.    Ställ in kompressorns tryckregulator på ca 2 Bar (1,8 - 2,2).     

Om du inte har dragskåp är det bäst att prova utomhus  (vid någorlunda vindstilla eller lätt "medvind".

ler
2020-07-26 21:05
#6

Ja dragskåp skall man ha. Det blir väldigt dammigt och osund miljö utan.

Annons:
Bo§e
2020-07-26 21:16
#7

#6:  "Väldigt dammigt" är egentligen för milt uttryckt…..dammet hamnar  bokstavligen  ÖVERALLT….😮

🙂

ler
2020-07-26 21:19
#8

Yes helt förfärligt, och man skall också tänka på att få ett dragskåp som verkligen kan suga ut ordentligt.

Bo§e
2020-07-26 21:26
#9

Ja,  det är skillnad mellan dragskåp, helt klart.    Men man får heller inte ha en övertro på skåpens kapacitet…..det är ganska normalt att man får städa någon eller några kvadratmeter runt skåpet, även om det är ett "bra" sådant,  och mun/näsfilter är definitivt obligatoriskt.   Man får inte ha någon "nollvision"…..

ler
2020-07-26 21:33
#10

Jag tror att jag skrivit om det tidigare men en gång upplevde jag ett dragskåp där det inte kom något vid sidan av. Det var på Degussas laboratorium. Jag var nästan orolig för att grejorna som skulle glaseras också skulle åka med in i fläkten.

Upp till toppen
Annons: