Annons:
Etiketterformadekorera
Läst 658 ggr
Svartengren
7/9/20, 10:03 AM

Formtillverkning

Jag undrar om nån känner till om det finns kurser i formtillverkning eller om det finns någon som kan hjälpa mig med att tillverka några formar.

Annons:
Ulla
7/9/20, 10:19 AM
#1

Jag gick förut en kurs i Guldagergaard i Danmark. Tänkte rekommendera den, men så kom jag ihåg att Danmark ju inte släpper in svenskar. En titt på deras hemsida visar att de kommer att ha workshops framöver, men inget datum är ännu satt så det är väl ett tips för ett senare tillfälle.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ler
7/9/20, 11:39 AM
#2

Jaha du Ulla Vad tyckte du om Skælskør och guldagergaard? Fina omgivelser där tycker jag. Tråkigt nog har det inte samma entusiastisk ledning mera vad jag hör bland dom som tidigare använt sig av stället.

ler
7/9/20, 8:21 PM
#3

#0 det finns en hel del böcker som handlar om formar. Men vad är det du vill ha form av? Är det enklare grejor så är det inte svårt att göra formen själv.

Ulla
7/9/20, 10:40 PM
#4

#2 ler

Väldigt fina omgivningar och spännande miljö. Jag har varit där två gånger, och efter bara några få veckor så vet  man inte så mycket om verksamheten.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ler
7/9/20, 10:59 PM
#5

Det var från början en fruktplantage. För en del år sedan hade dom en väldigt ambitiös politik och hade många projekt på gång, nu med en ny ledning så är nästan alla konsthantverkare/ keramiker väldigt besvikna med hur det styrs och det är inte alls lika mycket aktiviteter som det en gång var. Men det är allt vad jag hör från andra, det är många år sedan jag var där.

Kavelstina
7/10/20, 11:46 AM
#6

Rekommenderar Formakademins sommarkurser i gipsformtagning.(Lidköping) Kursinnehåll: Materialkännedom Maskiner och verktyg Framställningsmetoder Modellframtagning Formframtagning Jag deltog förra året, superinspirerande lärare och stora ändamålsenliga lokaler.

Annons:
Bo§e
7/12/20, 12:32 PM
#7

#6:   Definitivt en heltäckande kurs, som kan rekommenderas…!

Men, om man vill börja litet mer småskaligt, och inte har någon tidigare erfarenhet av gips,  kan man skaffa  litet gips och släppmedel,  och en bok som t.ex.  denna:  

https://www.amazon.com/Mould-Making-John-Colclough/dp/1889250155

…och där börja med de allra enklaste exemplen,  och själv jobba sig upp i svårighetsgrad.    Och,  ta "din" gipstyps medföljande blandningsinstruktion på allvar och gissa inte…!

Och…ingen gips i avloppet…!  😮😮.🙂

Upp till toppen
Annons: