Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1018 ggr
Allinagain
7/9/20, 1:26 PM

Kaolin E resp kaolin 50, kvarts 140 vs kvarts 400

Fortsätter med mina säkert ganska dumma frågor. Men wtf…. Handlar om att blanda glasyrer. Om det står kaolin och kvarts i receptet och jag har 2 varianter enligt rubriken spelar det nån roll vilket jag använder? Är det olika användningsområden för dom olika varianterna? Som vanligt djupt tacksam för svar😊 Må väl!!! P-O

Annons:
Bo§e
7/9/20, 1:36 PM
#1

När det gäller kvartsen handlar det troligen mest om skillnad i kornstorlek,  och de två kaolinsorterna har troligen också olika kornstorlek, och - kanske - också  olika bindningskaraktär, samt kanske också olika renhetsgrad….      Jag tror att du kan använda båda sorterna av båda materialen,  ok,   men räkna med att glasyrerna inte blir riktigt likadana….

Ler kan troligen ge en mer detaljerad kommentar…..

Allinagain
7/9/20, 1:49 PM
#2

Tack B Nej vet av gamla erfarenheter att man blir överraskad …. Mer regel än undantag ..

Allinagain
7/9/20, 1:51 PM
#3

Kanske testar 50/50..

Bo§e
7/9/20, 1:53 PM
#4

Ja, det kanske funkar med 50/50…….nackdelen är då att om det blir lyckat, måste du fortsätta köpa  båda sorterna….för alltid…….🙂

Allinagain
7/9/20, 2:08 PM
#5

Sant..

ler
7/9/20, 3:18 PM
#6

Jag kan ge en mycket lång förklaring men anser att det Bosse redan skrivit egentligen är nog, det är renheten och kornstorlek som gäller och man väljer lämpligast de material som har finast kornstorlek. Du kan ju också se hos leverantören om det finns datablad. Jag skulle då ta kvarts 400 och kaolin E

Annons:
ler
7/9/20, 10:53 PM
#7

Ett vanligt tema det där med kvarts och flinta och olika kvaliteter. Normalt så funkar det mesta lika bra, det kan som regel styras med bränningen och vad det nu kan vara man ändrar. Det finns speciella förhållanden där det kan vara en vinst att se på vilken struktur kvartsen har den kan t.ex vara tetraedrisk och då är den öppen på alla 4 sidor så att det kan bindas zirkonsilikat runtom hela. Då kan man reducera mängden zirkonsilikat och spara pengar. Det är ett tema som är intressant för sanitetsindustrin och andra som förbrukar stora mängder, gör man en million toaletter så blir det många pengar att spara. Det gäller också speciella kaolin kvaliteter. Men gör man något kilo glasyr så är det ju helt vid sidan av allt förnuft att tänka på sådant. Ja det finns väldigt många tekniska saker man kan strula runt med, men för mig är det mitt arbete så jag har det hela tiden som ett tema att kunna ekonomisera.

Allinagain
7/14/20, 8:08 AM
#8

Det här forumet är ju guld.. Så mycket kunskap och know how samlat.. Stort tack!!

Upp till toppen
Annons: