Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 430 ggr
folkanna
7/11/20, 12:22 PM

bottenelement eller inte?

Hej

Tänker köpa en ny keramikugn. Funderar på att testa en toppmatad den här gången ev. en Naber 160l. 9 Kw. Nu är det tillägg för element i botten. Bör jag satsa på det, hur ser ni på det ni som har toppmatade?  Blir ugnen snabbare med fler element och/eller blir värmeutvecklingen jämnare? Tänker att det ändå ligger en platta över och hindrar värmen från att sprida sig jämnt. Hur ska jag tänka?  Har verkligen problem med att ta beslut.     🤔

Läste här att tillhörande styrning B 400 verkar svår och  krånglig. Kan jag använda min gamla styrning Tc 60 som jag tycker är enkel , bra och färdigprogrammerad?

Annons:
Bo§e
7/11/20, 12:40 PM
#1

Kolla effektangivelserna.    Om ugnen med bottenelement har högre effekt i kW än den med enbart sidoelement,  får du en snabbare ugn som ger stabilare bränningar, och vars element kommer att hålla längre.

Om bottenelement i sig ger jämnare uppvärmning kan diskuteras….det är ingen självklarhet, och jag ser det inte som någon "generell sanning"…..       

Men högre effekt ger definitivt en rad fördelar…….

Om du beställer ugnen med samma kontakt som din TC60, är det bara att plugga in den och köra.   Om man i förväg  informerar om kontakttyp, och vilken ugn den suttit på, brukar  (brukade i alla fall)  det gå bra att göra sådana beställningar, enkelt och bekvämt

ler
7/11/20, 2:31 PM
#2

I dag så sitter det inte något uttag till styrtavlan på ugnen. Styrtavlan är fastmonterad, så önskar man en annan styrtavla så blir det ju en special beställning som jag misstänker blir mycket dyr, bättre att lära sig hur deras fungerar! Även om dom är lite annorlunda så går det att lära sig.

Bo§e
7/11/20, 2:56 PM
#3

Det stämmer.  Nya Naberugnar har ingen kontakt, de har en direktansluten styrning,  men det borde ju  bli billigare med bara  en kontakt än med en monterad styrtavla.   Men en sak man måste kolla upp,  är om garantin på ugnen gäller som vanligt när en "främmande" styrtavla är inkopplad…det är inte alldeles solklart….   

Men som Ler säger……en ny styrtavla lär man sig snart, så det kanske inte lönar sig att komplicera det hela….

ler
7/11/20, 7:24 PM
#4

Om man besöker fabriken och ser hur produktionen fungerar så tror jag att det faktiskt blir dyrare att köpa en ugn med speciellt stick framför att köpa en från det löpande bandet.

Bo§e
7/12/20, 11:46 AM
#5

Ja,  nog är produktionen rationell…!   Har besökt Naber Ofenbau några gånger, och ett bestående minne är hur ren och välstädad fabriksmiljön är….faktiskt på ett unikt sätt, jämfört med andra fabriksmiljöer…

Men, förr kunde man faktiskt beställa en ugn med "annorlunda" stick, om man bara var noga med specifikationerna.    Dock får man då räkna med att garantin bara omfattar själva ugnskroppen, och inte en komplett utrustning.  Kan bli knepiga resonemang  om det skulle visa sig att automatiken varit upphov till eventuellt trubbel…..  Det är fullt möjligt att detta inte går längre, och man klandrar dem knappast i så fall….

Garantiaspekten är också värd att fundera över, om man själv gör ingrepp på utrustningen och monterar "någon annan" styrning….

folkanna
7/12/20, 11:59 AM
#6

Tusen tack nu förstår jag lite bättre.  Nu återstår "bara" att bestämma vilken ugn jag ska köpa. Fick lite mer att tänka på när det gäller effekten. 9 eller 10 Kw.

Vill passa på att tacka alla er som så generöst lägger ner tid och delar med er av er kunskap här.

Jag har lärt mig såå mycket och ni inspirerar hela mitt liv med leran.

Annons:
Bo§e
7/12/20, 12:09 PM
#7

10 kW är 11% högre effekt än  9kW………det kommer att göra skillnad….!     🙂

Lägg bara inte första plattan direkt på elementen, utan använd distanser så att det bildas en spalt.

Upp till toppen
Annons: