Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 735 ggr
Rerum
8/1/20, 8:22 AM

Vedugn

Ni som har vedugn. Hur täcker ni er skorsten (när ni inte eldar) så där inte kommer ner löv mm och då stenarna inte suger åt sig vatten och fryser sönder.

  • Redigerat 9/10/20, 4:34 PM av Ulla
Annons:
NenneAhl
8/1/20, 9:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Har skorsten av porös sten typ JM och hård sten Bjuf sx några lager högst upp för att ge lite tyngd så det inte blåser bort. Stenarna ligger löst inget murbruk inget stål som håller ihop. Den har stått några år nu utan att jag märkt några problem med den. Blåser det ner löv så brinner de upp ganska snart, har inte märkt något problem med det. Har många trän nära ugnen.

[rolnor]
8/1/20, 2:54 PM
#2

Blir inte porös sten förstörd av frostsprängning?

NenneAhl
8/1/20, 5:20 PM
#3

Den har stått ute oskyddad i tre vintrar nu och jag kan inte se något sådant. Innan jag byggde den så blötlade jag en bit av teglet så det blev rejält genomblöt, sedan i plastpåse och in och ut i frysen upprepade gånger som ett test. Då jag inte märkte något så vågade jag bygga ugnen. Men det kanske kommer problem längre fram, får väl se. Ett större problem med poröst tegel i kombination saltbränning är att askan o saltet förstör teglet på insidan av ugnen. Livslängden på min ugn blir inte lika lång som om den vore gjord av hård sten. Men fördelen är att den blir bränslesnål. Inte ett par ton som ska värmas upp utan bara ett par hundra kilo. Bränner numer mer RME så jag kan styra ugnen med automatik (bekvämt, då jag inte skröjbränner) så då är det skönt att inte behöva värma så mycket. Jag tror att det blir billigare att byta det innersta lagret tegel ibland än att köpa mycket RME.

ler
8/1/20, 5:56 PM
#4

Antingen skall det vara tätt nog eller poröst nog om det skall klara frosten, om vattnet kan kristallisera ut ur en mycket porös skärv så sker det inte något.

NenneAhl
8/1/20, 6:28 PM
#5

(Testade lergodskrukor så med, in o ut i frysen hände inget med dem heller. Hör ju ibland talas om krukor som vittrar sönder. Tänker ha några ute nu till vintern och test skarpt läge. ) parantes i tråden.

Bo§e
8/1/20, 7:11 PM
#6

Om tillräckligt mycket vatten hinner rinna av / avdunsta innan frosten slår till, uppstår inga frostskador.   Som Ler nämner (#4), är det m.a.o. mindre sprängningsrisk hos material med riktigt hög porositet.    

Oturen kan förstås vara framme om kylan kommer snabbt, medan materialet fortfarande är mättat med vatten…..dock inte så vanligt hos de högporösa materialen…   Det blir mer problematiskt med material som håller vatten under längre tid.   

Att tegelpannor,  paradoxalt,   sällan fryser sönder kan jag tänka mig beror på hur de är placerade,  dvs utsatta för luftväxling som får vattnet att avdunsta ganska snabbt, samt att de inte är så tjocka….

Om man däremot lägger samma tegelpanna på marken, förses den kontinuerligt med vatten underifrån,  kapillärt,  och är därför ständigt mättad…..och den kommer att frysa sönder….     

Nenne,  prova att ställa några lergodsföremål direkt på marken, och några t.ex. ställda på en sten, utan markkontakt,  så tror jag att du kommer att få en skillnad i resultaten….. 

--------------------------------------------------------------------------------------

Trådens fråga #0:  Tror inte att det är någon större fara för skorstenens "lodräta" delar…….men om vatten tillåts bilda en "pöl" i botten av rökgången, kan det nog bli frostskador där, och kanske i de nedersta tegellagren…..om oturen är framme….

Under min "vedugnsperiod" på 70-talet, brukade jag för säkerhets skull lägga en plåt över skorstenen, tyngd av en sten…..för säkerhets skull…

Annons:
ler
8/1/20, 8:04 PM
#7

Tegelpannor är ju normalt väldigt täta så det ligger under gränsen för vad som är riskabelt. På 1980 talet fanns det en producent som skiftade lertäkt och den leran krympte mera än den förra. I stället för att göra om maskineriet så det blev anpassat till leran så var det någon som kom på idén att bränna lägre. Det skulle visa sig vara en mycket katastrofal åtgärd, två år efter fick dom ersätta så mycket att dom var på ruinens kant. Som tur var överlevde dom.

ler
8/1/20, 8:09 PM
#8

När man frystestar så ingår det i processen att man lägger skärven i kokande vatten i 20 minuter mellan varven, så kokande vatten, frys, tina upp och vidare tills man inte orkar längre. Det finns inom tegelindustrin standarder för sådana test.

NenneAhl
8/1/20, 8:20 PM
#9

(Parantes igen, brukar ha krukorna på grusparti i trädgård , på trädäck, på trappan etc sällan på fuktig gräsmatta. Större krukor på kruktassar o mindre på fat. Vi har flera krukor ute året om med växter i (stengods krukor). På hösten tömmer vi dem på jord och häller i Lecakulor och sticker ner plastkruka med Ljung etc. då samlas inget vatten i krukan som skulle spränga den när det fryser. )

ler
8/1/20, 8:26 PM
#10

En bra parantes, så har man ju glädje av krukorna hela året.

Rerum
8/3/20, 11:25 AM
#11

Tack för svar 🌞

Upp till toppen
Annons: