Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 575 ggr
Allinagain
8/2/20, 3:11 PM

Måsskit på fyle..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej du Har precis brännt min första glasyrugn. Inga stora missöden och rätt nöjd. Dock nte riktigt nöjd med måsskitsglasyren. Gjort själv enligt recept tkclay. Gillespie borate istället för gerstley borate. Blevi mitt tycke för ljus och i faten nästan bara vitt.. Vill bara kolla med er vad ni tror jag behöver göra för att få mer mättad och färgrik måsskitsglasyrlook.. Skröjen 1000 utjämning 60 min Glasyr 1235 utjämning 15 min Kollade med käglor . Blev kägla 6. Glasyren blev kanske för tjockt lagd .. Flyttalet var ca 50. Så mina idéer för nästa bränning: 1) skröjbränna 960 grader 2) glasyrbränna 1260 15 min utjämning 3) lite tunnare med glasyr Vad tror ni?

Annons:
Allinagain
8/2/20, 3:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En bild till

Allinagain
8/2/20, 3:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Och en till.. Kan man bara lägga med en bild i taget?

Bo§e
8/2/20, 4:59 PM
#3

Jag tror att höjning till 1260°C nästa gång är ett onödigt stort hopp.   Risk för rinning och alltför separerad glasyr.     Skulle rekommendera  1245°C  som nästa försök.        Eller möjligen samma temperatur som sist (1235°), men med något tunnare glasyr.

ler
8/2/20, 5:18 PM
#4

Och kanske ett bättre recept på glasyren, eller du håller dig till det som stod i receptet.

Allinagain
8/2/20, 5:45 PM
#5

Kanske det.. Ingen som säljer Gestley borate dock Och några andra recept på måsskit har jag inte sett.. Har inte letat ihjäl mig förståss..😊

Allinagain
8/2/20, 5:49 PM
#6

Tack Bosse och ler. Tror ni på lägre skröjtemp? TYP: 1 Skröj 960 60 min utjämning 2 glasyr 1245 15 min utjämning 3 tunnare glasyr Låter det rimligt nästa gång??

Annons:
ler
8/2/20, 5:52 PM
#7

Ändra på temperaturen så som du skriver är nog bara en nackdel tyvärr. Och tunnare glasyr? Det är nog på grund av recept och inte tjocklek.

Bo§e
8/2/20, 6:32 PM
#8

Man skall ju inte vara tvärsäker, men jag håller på "2:an"….dvs 1245°C och ingen annan förändring.   Tror att det blir den mest "lärorika" förändringen.

Som alternativ kan jag tänka mig en något uttunnad glasyr, och ingen annan förändring alls, dvs 1235°C, precis som du brände sist.

På bilderna ser det ut som att du är nära ett "optimalt" resultat, och då får man ta förändringarna i små, försiktiga steg……..

Upp till toppen
Annons: