Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 1062 ggr
karmun
8/3/20, 7:10 PM

Stenar i locket lossnar...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en toppmatad Ugn som är 6 år. Nu har stenarna i locket börjat lossna (se bilder). Är inte det lite tidigt att en ugn går sönder så här efter bara 6 år..? När den var ny observerade jag ett par små sprickor i teglet. Tog bilder och skickade till återförsäljaren. Enligt återförsäljaren var det ingen fara utan något man får räkna med. Nu visar det sig att den första biten som lossnat i locket är precis där sprickan var… Och sen kommer ju de andra stenarna loss också… Hjälp… Vad ska jag göra…😢

"Att skapa är mitt sätt att leva"

Annons:
ler
8/3/20, 8:03 PM
#1

Det ser ju förfärligt ut. Man får nog byta ut allt och strama upp. Vad är det för fabrikat? Har du någon skriftlig korrespondens med försäljaren?

karmun
8/3/20, 8:13 PM
#2

Det är en Rohde.. Har kontakt med återförsäljaren så vi får se vad som händer.. Hade ugnen varit 15-20 år kanske det varit nåt man kunnat vänta sig men den är ju endast 6 år..! Och hur kan de spricka sönder så som att de klyvs..?

"Att skapa är mitt sätt att leva"

ler
8/3/20, 9:07 PM
#3

Ja det håller jag med om, 6 år är inte mycket. Och en gåta att det klyvts så där, det ser jag som någon form för fabrikationsfel, men garanti tiden är ju tråkigt nog passerad.

Bo§e
8/3/20, 11:38 PM
#4

Ja,  att stenarna delas på det sättet är svårförklarligt,  men har säkert en konkret orsak….har dock aldrig sett något liknande.       Kanske de två spännskruvarna som håller samman locket är ojämnt dragna, upptill och nedtill…?…men det här kan ju bara bli spekulationer….    Det kanske bara är en olycklig slump som ingen kunnat förutse…?

Ett nytt ugnslock är nog den vettigaste lösningen, med tanke på att ugnen har många år framför sig.   Det "går" visserligen att limma ihop stenarna med en vattenglas/kaolinblandning, men hur hållbart blir det i längden…?

karmun
8/4/20, 8:10 PM
#5

Rohdes tekniker i Tyskland är nu inblandade i frågan. Vi får se vad de kommer fram till… Leverantören har pratat om att man kan byta stenarna i locket.. känns nog lättare att isåfall byta hela locket som du var inne på Bosse. Vi får se hur det hela utvecklar sig… Tack för era kommentarer - både Bosse och ler. Man känner sig rätt ensam (och lätt förtvivlad) i en sån här situation…😢

"Att skapa är mitt sätt att leva"

ler
8/4/20, 8:15 PM
#6

Att byta stenar ger bara mening om dom har ändrat i konstruktionen så att dom inte har några nya lösa lock. Annars tror jag inte att dom skulle börja på sådant strul, med transport av ett lock där man bara kan använda metalldelen.

Annons:
karmun
8/4/20, 8:48 PM
#7

Vet inte om jag förstod dig riktigt men tanken med att byta stenar var att man använder det gamla lockets metalldelar och de gamla stenarna som mallar för att skära till de nya stenarna. Men det känns som man behöver vara rätt händig för att få det riktigt bra.. Känns ju enklare och snabbare att byta ut hela locket…

"Att skapa är mitt sätt att leva"

ler
8/4/20, 10:06 PM
#8

Jaha, så tror jag att jag missförstått dig. Jag tänkte på att det var fabriken som skulle ordna det. Men om det är du själv som skall fixa det så låter det ju som en bra idé. Behöver inte vara så svårt, men man skall ha ett fullständigt plant underlag när man spänner locket samman.

karmun
8/5/20, 10:56 AM
#9

Ja, tycker det låter som att det inte vore omöjligt. Frågan är bara om det blir lika bra som om det görs på fabrik…? Därför kändes det som att det kanske vore bättre att köpa ett helt nytt lock (om det går). Återförsäljaren har varit fantastiskt vänlig och hjälpsam så nu väntar vi bara på ett utlåtande från Rhode.. 😳

"Att skapa är mitt sätt att leva"

karmun
8/12/20, 3:03 PM
#10

Nu har jag fått svar. Denna skada kan bara inträffa av tre olika anledningar: 1. Man har öppnat locket när tempen i ugnen är över 100 grader. 2. Man har haft saker ovanpå locket. 3. Man har "tappat" locket så det smällt igen. Verkar ju som rimliga orsaker. Har dock inte gjort nån av dem så det känns riktigt surt att behöva beställa ett nytt lock efter så kort tid..😕 Frakten blir också dyr, det kommer ta 3-4 VECKOR men då får man iof garanti på det nya locket. Ja, vad gör man…🙈

"Att skapa är mitt sätt att leva"

ler
8/12/20, 4:37 PM
#11

Man kan ju fråga sig vem som tappat locket. Och den första förklaringen ger jag inte mycket för, en isolerande ugnssten som inte klarar 100 grader? Eller lite över. Jag tycker nog också att sprickbildningen är lite konstig, om man ställer något tungt på locket så borde det väl spricka andra vägen? Eller tänker jag fel?

ler
8/12/20, 9:13 PM
#12

Jag ser det som om det kunde vara en bortförklaring. Nu skall jag bestämt inte göra mig till expert i ugnslock och hur dom kan gå sönder men. Finns det ingen annan klok här som har en mening om det?

Paula31
8/13/20, 8:14 AM
#13

Kan du inte använda bilderna du skickade för 6 år sedan för att visa leverantören att det fanns ”fel” i locket redan när du köpte ugnen och att du försökt reklamera det då? Garantin har ju gått ut, men det hade den väl inte gjort när du försökte reklamera första gången och de nekade dig?

Annons:
ler
8/13/20, 11:48 AM
#14

#10 frakten kan du ju kanske ordna själv, kan bli billigare.

nyburgaren
8/13/20, 12:25 PM
#15

Stenen ser väldigt tunna ut typ 4cm kan ju inte stämma om man ska spänna ihop locket med tryck… annars brukar det vanligtvis vara helsten.. kanske fabrikationsfel jag kör mina ugnar stenhårt gläntar vid 300 grader öppnar vid 200 grader och har ställt massor med grejor på tork på locket aldrig jag haft sådana problem..

ler
8/13/20, 12:29 PM
#16

# 15 samma här , ett par hundra grader klarar det hur lätt som helst.

Bo§e
8/13/20, 12:31 PM
#17

Jag besökte en gång en skola, efter att man anmält "sprucket lock" på sin ganska nya ugn.  Det tog inte lång stund att konstatera orsaken…..fotspåren ovanpå locket talade sitt tydliga språk……😮

I det här fallet är det sannerligen knepigt…..om vi "bortom allt tvivel" kan utesluta våldsamma händelser,  är det enda jag kan tänka mig (som jag skrev här ovan)  att lockets övre och nedre spännskruvar är ojämnt dragna, dvs en av dem är alltför hårt dragen.  När teglet expanderar av värmen uppstår stora spänningar utöver den  spänning som redan finns från hopdragningen.  "Lagom är bäst", och framför allt jämnt, är nog rekommendabelt…..   Men detta är förstås bara en spekulation, i brist på andra rimliga uppslag……

karmun
8/19/20, 2:35 PM
#18

Tack för alla ers svar och ert engagemang! Jag har skickat alla gamla bilder inkl mailkommunikationen till återförsäljaren. Han har sökt kommunikationen med Rohde. Nytt lock är beställt och jag fick 10% rabatt. Bara gråta och betala..!😑 Skulle dock behöva köra en skröj innan det nya locket kommer. Törs jag göra det med det 'trasiga'..?

"Att skapa är mitt sätt att leva"

ler
8/19/20, 2:50 PM
#19

Usch det var en svår fråga. Kan du lossna på spännbanden och få stenarna på plats och så prova att strama upp försiktigt. Men lägg undersidan mot något plant. Så får du ju själv se om du tycker att det verkar försvarligt.

Bo§e
8/19/20, 3:14 PM
#20

Eftersom det rör sig om en skröj tror jag faktiskt att du skulle kunna utelämna de lösa bitarna den här gången.   Placera  en sättplatta högst upp under locket, som ett "extra tak",  om något mer skulle  lossna…..     Ja, jag tror faktiskt att det skulle fungera, som en enstaka nödlösning, om du måste få skröjen klar…….   Eller alternativt,  sätt dit de lösa lockbitarna, och använd sättplattan som beskrivits, för att hålla dem på plats…..

Annons:
karmun
8/23/20, 10:31 PM
#21

Ja jag tänkte också på att sätta en ugnsplatta högst upp för att "säkra" det som står under.. bara inte de halva stenarna som sitter kvar ramlar ner..då blir det ju öppet upptill i locket..! Men det ska väl inte behöva hända..? Samlar mod för att våga testa..!😉

"Att skapa är mitt sätt att leva"

ler
8/23/20, 10:35 PM
#22

Kan du inte ha kvar dom lossnade stenarna och anpassa ugnsplattans höjd så att det i stort sett möter varandra?

karmun
8/26/20, 3:57 PM
#23

Ler och Bosse - skulle jag isåfall inte behöva antingen "limma" fast dem alternativt "spänna" fast dem med typ keramisk fiber eller nåt först..?

"Att skapa är mitt sätt att leva"

ler
8/26/20, 4:23 PM
#24

Nej jag tänker att du använder spännbandet som sitter på ugnen och spänner försiktigt.

Bo§e
8/26/20, 6:15 PM
#25

Jag tänkte att du,  för någon enstaka skröjbränning,  skulle kunna bygga upp plattor och pelare  så att den översta sättplattan håller de lösa stenbitarna på plats,  alternativt utelämna dessa stenbitar…..     Och inga andra åtgärder….

ler
8/26/20, 7:06 PM
#26

Det är nog riktigt! Men det blir svårare att bygga upp stöd som håller på kvarvarande stenar, och går dom så sönder eller lossnar så får man ju ett problem. Det är väl inte svårt att lösa på spännbanden några millimeter och sätta dom lossnade på plats, och strama bara så mycket att dom sitter på plats.

Upp till toppen
Annons: