Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 783 ggr
EJCB
8/5/20, 11:19 PM

Smitande element

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag är inte så kunnig på ugnar och skulle behöva råd om hur jag ska hantera ett element som är på väg ut ur sin hylla. Det är min pappa som har byggt ugnen men han är tyvärr inte här och kan hjälpa mig. 

Har fått fantastisk hjälp med att byta alla element men efter att ha kört ugnen tre gånger är en bit av elementet på väg att trilla ner från sin hylla. Bifogar en bild. Tänker att man kanske kan värma upp just den biten av slingan med tex en gasbrännare så att den blir mjukare och peta tillbaks den upp i hyllan. Någon som har gjort liknande och har lite tips?

Tack!

Annons:
ler
8/5/20, 11:29 PM
#1

Ja med gasbrännare kan du ordna det. Men vad är det för sten som sitter löst Just där elementet hänger?

Bo§e
8/5/20, 11:43 PM
#2

Stenen är nog ditlagd för att undvika kortslutning…

Susanne Sundström
8/6/20, 7:25 AM
#3

Hej! Det finns en hel del information här på forumet sedan tidigare.
Här är en länk. https://keramik.ifokus.se/discussions/5ab1157c8e0e747d2a004446-element-spiral

Du kan söka högst upp i menyer så finner du fler trådar, lycka till!

//Susanne Sundström

Bo§e
8/6/20, 12:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Om teglet är trasigt  eller på annat sätt defekt, så att ett element hotar att sjunka ner mot nästa element,  kan man stoppa in en porslinsstav (steatitrör, steatitstav)  i  det övre elementet för att förhindra detta.   Det måste förstås göras när elementet fortfarande är "friskt", eller helst i samband med elementbyte.     Se den slarviga skissen.

ler
8/6/20, 12:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Rör av smält aluminiumoxid är också bra till det. Dom tål vad som helst.

Bo§e
8/6/20, 1:08 PM
#6

#5:  Ja, aluminiumoxidrör måste förstås också nämnas…..!

Annons:
EJCB
8/7/20, 10:40 AM
#7

Tack alla för svar!

Ja som Bosse gissade har jag lagt en bit sten för att förhindra kortslutning. Sist jag öppnade ugnen hade den dock trillat ner av sig själv.. Just den hyllan är lite för kort så jag tror det där kommer bli ett återkommande problem. Då verkar en stav vara en jättebra ide' för att stötta upp! Kanske kan lirka in en kort bit som håller upp den. Om ni vet var man enklast kan få tag på stav/rör får ni gärna tipsa om det med! Blev inte klok när jag googlade lite kvickt.

ler
8/7/20, 11:24 AM
Bo§e
8/7/20, 3:03 PM
#9

Det KAN också löna sig att ringa runt bland de svenska och danska leverantörerna.   Sådana här varor hamnar sällan ute på e-handelssajterna,  men diverse rör och stavar kan mycket väl finnas på lager, som "dolda" reservdelar som kan plockas fram när någon är i behov…..

Kolla först vilken maxdiameter "pinnen" får ha för att få plats i dina element….det får vara massiva pinnar eller rör (rör brukar hålla bäst),  av steatit, aluminiumoxid, pythagorasmassa eller något annat högtemperatursmaterial…….   Ring runt…!

EJCB
8/13/20, 7:49 PM
#10

Tusen tack!

mfl
9/4/20, 8:46 PM
#11

Var i kontakt med Cebex i samma ärende och fick rådet att laga med eldfast bruk… verkar ju betydligt lättare att laga med porslinsrör… Har någon beställt ifrån Tyskland på adressen som "ler" angav? Hur beställer man isf? Meter vis? Kan man kapa själv?

HöK
9/10/20, 12:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Hej

Jag har följande ihålliga rundstav av aluminiumoxid, diam 13mm längd 295mm
Om det passar?

Upp till toppen
Annons: