Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 752 ggr
Allinagain
8/8/20, 4:12 PM

Käglor och värmearbete

För mycket tid idag på badstranden… Att fundera på och läsa om keramik. Fråga som dök upp. Läste att när käglan stod kl 15 var det rätt. Jag trodde att käglan skulle böja sig ner och toucha plattan var rätt.. Vilket är det nu? Och gärna en tolkning av bif bild!!?? Har gjort 2 glasyrbränningar. Första till 1235 grader med 15 min utjämning ( på bilden dom 3 käglorna till vänster 6,7,8) Andra bränningen till 1245 grader med 15 min utjämning (på bilden den högra käglan. Hade bara en kägla i) Sådär ..nu blir det inga mer frågor till forumet idag 😁 men imorgon kanske😉 Tack på förhand!! Ha det fint i solvärmen och kanske ugnsvärmen🙂 P-O

Annons:
Allinagain
8/8/20, 4:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bilden ja…

Allinagain
8/8/20, 5:29 PM
#2

Solsting.. Kägla nr 7 i andra bränningen . Den till höger alltså. Överbränd?

Bo§e
8/8/20, 6:52 PM
#3

Personligen brukar jag vänta tills käglan just passerat kl 15.   "Tjugoöverfyra"  är min "favoritböjning"….😉…ungefär som nr 2 från vänster.   "Nuddar plattan" känns för mig litet mer svårbedömt -  och litet för mycket.    Eftersom käglor inte mäter temperatur på det sätt som vi gärna vill tro, handlar det mest (tycker jag) om att kunna göra upprepade avläsningar, och att man håller sig till ETT tolkningssätt.   

Litet tjatigt (förlåt !)  upprepar jag att käglor inte är temperaturmätare, utan visar hur långt en värmebehandlingsprocess fortgått……där grader Celsius bara är en av flera ingående faktorer.     Värmestegringens hastighet sista biten mot sluttemperaturen är också en avgörande faktor, och både godsets och sättmaterialets  massa och volym spelar också  roll för hur långt processerna fortgår under viss tid.  En hel rad parametrar som vi orimligen kan ha koll på styr brännprocessen, och därmed käglornas utveckling i ugnen, dvs bränningens verkliga resultat….

 De käglor som visas här ser ganska "normala" ut i förhållande till inställd temperatur,  om vi tar hänsyn till ugnens och massans tröghet….ungefär så här brukar det se ut vid en någorlunda frisk ugn……    De ligger, tycker jag, inom spannet för det acceptabla.  Men, man måste förstås ta kägelindikationerna på allvar och justera topptemperaturen i önskad riktning, beroende på vad man vill uppnå…

De digitala styrningarna, som ju enbart jobbar med grader Celcius (och tid, i den mån ugnen orkar med),  är ju inte särskilt smarta, jämfört vad vi skulle behöva för att få "riktig" koll på bränningarna.   Det är möjligt att man skulle kunna konstruera en styrning som kan räkna på temperatur. tid, volym, massa, osv…..men då finns det ett krux med att vi måste orka mata den med alla dessa indata…..och klarar vi det….?  Och en sådan styrning skulle troligen ändå inte klara att bränna "mitt i prick".    Käglor är i detta sammanhang oumbärliga….   Förr tittade man på godset i ugnen, fiskade ut provringar med en krok, m.m och bedömde visuellt, och med magkänsla hur långt processen hade fortgått, men det är ju som bekant andra tider nu, och här har käglorna en viktig roll att fylla….om vi bara kunde ta död på myten att käglor är "temperaturmätare"…!…😮

🙂

ler
8/8/20, 7:51 PM
#4

Nej det är nog inte enkelt. Och att tro att man kan avläsa efter bränningen som många tror är ju också något man bör påpeka. Käglor skall avläsas i ugnen.

Allinagain
8/8/20, 8:16 PM
#5

Jo inte helt lätt dock.. Ett ganska litet titthål. Men vadå ?? Efter bränningen kan jag väl ändå se på käglorna Vad ugnen presterat.. Eller?

Bo§e
8/8/20, 8:33 PM
#6

#4 & #5:   Det optimala är självklart att kunna observera käglorna i realtid,  så att man ser exakt vid vilken temperatur (på displayen) detta inträffar.    Sedan kan man sätta ett program på just det gradtalet….

Men tyvärr har lämpliga kikhål för detta blivit allt mindre vanliga på modernare ugnar….

Men avläsning i efterhand skall heller inte föraktas, även om det kan innebära litet mer trial-and-error innan man hittar rätt programinställning….. Den här metoden ser jag som "näst bäst"…

Huvudsaken är att man trimmar in sina program efter käglorna, och inte "tror blint" på displayen…..

Annons:
ler
8/8/20, 9:30 PM
#7

Men då är det ju inte ett sätt att styra ugnen på utan bara ett konstaterande att det blev så eller så. Och så visar käglorna också den eftersmältning som sker så man får inget tillförlitligt resultat. Grunden till att dom där fina titthålen försvunnit är nog till dels dom mycket avancerade styrsystem som finns idag som tar hänsyn till hysteres och så vidare. Vet man med vilken stigning man bränner och vilken temperatur så fungerar det ju bra. Jag använde senast käglor på 1980 talet. Har litat på styrtavlorna sedan dess och det har ju funkat hur bra som helst. Det kräver så klart att man har en ugn som man själv bestämmer över och inte omvänt, så köp en förnuftig ugn och en förnuftig styrtavla.

ler
8/8/20, 11:44 PM
#8

#5 om du ställer käglorna långt nog in i ugnen så bör det gå, använd gärna något färgat filter att se genom så är det också lättare och du sparar på dina ögon.

Bo§e
8/9/20, 1:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Många av de nyare toppmatade ugnarna har ett ventilationshål högst upp, nära locket,  och som jag ser det, är detta inte någon optimal plats för käglor som skall avläsas i realtid….   Placeringen borde vara någonstans kring mitten, eller möjligen litet högre upp, för att avläsningen skall bli så "sann" som möjligt.   

Möjlighet:  Vissa ugnar har ett litet mellanrum mellan de övre och de nedre elementspåren, ungefär på mitten, och där kan det då finnas tillräckligt med plats för att kunna borra ett "riktigt" kikhål.     Nämner det som något att fundera på….

Men,  ventilationshålet högst upp är förstås bättre än inget alls, om man vill avläsa käglorna "när det händer".  Som Ler nämner, kan man placera käglorna litet längre in för att bättre synliggöra dem genom det lilla hålet……     

Akta ögonbrynen…!  😮

ler
8/9/20, 7:01 PM
#10

#0 hur käglan skall falla kan du se på producentens hemsida.

Allinagain
8/10/20, 9:26 AM
#11

Tack för era inlägg.. Som vanligt är aldrig några frågor helt entydiga i sina svar.. Sen kan man ju fråga sig hur tillverkare av ugnar resonerar kring käglor och värmearbete.. Jag har en ny rodhe 130 tes . Den kanske gör jobbet rätt ändå.. Handlar ju om utjämningstider då förståss.

ler
8/10/20, 9:46 AM
#12

Ja det gör det ju, och man måste känna sin glasyr. En kägla är ju bra på så sätt att det är en glasyr som bara smälter vid en högre temperatur än den du skall använda. Men det är ju en typ av glasyrsammansättning så det går inte att generellt säga att alla glasyrer blir bra bara man följer käglan. Käglan skall brännas med en bestämd temperaturökning, grader/timme och det samma kan du ju med en styrtavla.

Upp till toppen
Annons: