Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 772 ggr
Malenalu
8/10/20, 11:34 AM

Cerama ugn

Hej! Jag har köpt en begagnad Cerama SC100 och har ett par frågor gällande ventilationen. Dels finns det ju ett spjäll nertill, dels ett hål där man kan sätta i någon av dessa: 

Hur gör jag med dessa? När används de, propp resp rör? Vad blir skillnaden om jag proppar eller inte?

Har för mig att någon sagt att spjället kan vara öppet alltid och både vid skröj- och glasyrbränning. Stämmer det?

Annons:
Bo§e
8/10/20, 11:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Om du har spjäll och plugg helöppna under glasyrbränning riskerar du att få onödigt lång bränning, vilket är energikrävande och kan leda till överbränning pga överdrivet värmearbete.

Helstängt i slutet en glasyrbränning kan vara bra ur energisynpunkt, men vissa glasyrer gillar inte att trängas ihop med alla ångor……

Bättre att såga av ungefär en kvarts plugg  (är skissen begriplig ?),  sätt i den, och ha spjället ungefär "halvöppet".    Så kan du sedan ha det under i stort sett alla bränningar, kanske med undantag av skröjbränning av fylelera eller andra "osande" material….   Ja, det är ett "trick", men det brukar fungera bra, och är bekvämt…🙂

Röret:   Passar pluggarna i röret…?   I så fall skall röret sättas permanent i hålet i ugnen, som styrning för pluggen.  Annars kan du bortse från det.

Malenalu
8/10/20, 2:15 PM
#2

Tack, Bosse, för ett tydligt svar och bra skiss!.

Om jag gör som du föreslår med spjäll och propp, behöver jag då ändra de inställningar som jag haft med helt öppet spjäll och tomt i ventilationshålet?

Bo§e
8/10/20, 2:28 PM
#3

Nu måste vi reda ut en sak…..har din ugn fler plugghål…?     I mitt tips ovan menar jag att spjället nertill skall vara "halvöppet", och den sågade pluggen skall sitta i plugghålet högst upp.    Om (?) där finns något mer plugghål, t.ex. på mitten, skall det vara stängt.  Så får du en "lagom" genomströmning som passar det mesta….

Malenalu
8/10/20, 2:30 PM
#4

Nej, jag har bara spjället och ett hål upptill på sidan.

Bo§e
8/10/20, 2:58 PM
#5

Ok…då är vi överens…. 🙂

Malenalu
8/10/20, 3:02 PM
#6

Men, Bosse, vad säger du om det jag undrade gällande inställningarna/brännkurvan. Kan jag köra med samma som jag haft när både spjäll och hålet varit helöppna eller bör jag ändra på något vis?

Annons:
Bo§e
8/10/20, 3:05 PM
#7

Tror att det blir bäst om du inte ändrar något i brännkurvan….om den är ok nu, låt den vara som den är.

Malenalu
8/10/20, 4:04 PM
#8

Ok. Tack för support, Bosse! Jättevärdefullt!

Upp till toppen
Annons: