Annons:
Etikettövrigt
Läst 1117 ggr
ler
2020-08-12 22:47

Det är inte mycket fart på detta forum

Jag saknar lite mera engagemang av medlemmarna här, och vad för uppgift har man som Medarbetare? Det finns ju Medarbetare som skrev senaste gången för år sedan? Vad krävs för ett sådant uppdrag. Förmodligen att man är helt neutral och inte stöter sig med något eller någon?

Annons:
Herveaux
2020-08-13 05:38
#1

_Medarbetare
Sajtvärdar på iFokus kan välja att utse Medarbetare som hjälper till och driver sajterna.
En medarbetares uppgift varierar beroende på vilken sajt det gäller. Ofta förväntas Medarbetare ha kunskap om ämnet, kunna hantera konflikter och moderera. En del värdar vill också att Medarbetare ska skriva artiklar och bidra med annan aktivitet på sajten.
Om en sajt har Medarbetare hittar du dem nedanför sajtens presentation. Följ länken “Om sajten” i menyn ovanför diskussionerna för att nå presentationen.
https://keramik.ifokus.se/about/assistant/
_
Ang aktivitet så tycker jag hela iFokus har blivit tystare under året. Sommaren brukar vara en lugnare period men i år tycker jag det är extra folktomt. 
Håller tummarna för att aktiviteten över hela forumet kommer igång mer till hösten…


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

botwid
2020-08-13 09:18
#2

Hej Ler :) det är ju som jag ser det mycket en ”frågelåda” för överföring av tips och kunskaper. I hantverket är ju vägarna till kunskap ofta informella. Jag är inte Medarbetare men försöker hoppa in då och då! Tycker det är så bra med att Bosses alla kunskaper om det mesta tekniskt praktiska är väldigt bra, förut kunde en ringa honom på cebex nu kan alla få del av detta. Som Medarbetare är ju du mycket aktiv och förklarande. Jag tänker att återkoppling från de som fått tips, köpt ugnar och startat verkstäder kanske också kunde återkoppla och visa hur det gick? Ett tema kunde hjälpa till att engagera, om alla här funderar lite kanske det kan bli roliga, irriterande och spännande :). Det blir en utställning på blås och knåda om djur (gjorda i keramik) som kunde diskuteras exempelvis mm mm ☀️

botwid
2020-08-13 09:21
#3

Hej nån som vet hur en kan redigera ett publicerat inlägg :)

ler
2020-08-13 09:25
#4

Om du gör det tidigt nog så kan du trycka längst ner under texten så kommer en ikon fram (hantera) tryck på den så kan du ändra och sända igen

Ulla
2020-08-13 09:47
#5

Hej botwid. Som ler skriver så kan man redigera själv inom en  timme. Därefter får du höra av dig till mig så kan jag hjälpa till. Det gör jag gärna.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

usd
2020-08-14 01:50
#6

Bra frågeställning ler. Jag är ju bara vanlig medlem men hoppar in och svarar om jag kan och ingen annan redan svarat. Upplever mig som en typisk "periodare". Ibland hänger jag här flera veckor sedan kan det gå ett halvår innan jag loggar in. Just i sommar har jag haft tokmycket folk på kurser. Det märks att folk hemestrar i år. Först denna vecka är det lugnt igen och nu loggar jag in för att ställa lite frågor. Har sett diskussionen om estetik och kritik. Intressant, men jag tror som flera andra att det är mer frågelåda över detta forum. Men det ena utesluter ju inte det andra! Tror också att många läser men inte kommenterar, så ge inte upp estetsamtalen.

Annons:
paonas
2020-08-14 12:24
#7

Då får vi "skärpa" oss och hålla forumet levande! Jag uppskattar verkligen alla diskussioner och samlade kunskap här 😊

Paola Näslund
Brenneyia Krukmakeri
https://www.facebook.com/brenneyia

paonas
2020-08-14 12:24
#8
Ulla
2020-08-14 12:58
#9

Ett litet tillägg till #1 om Medarbetare. Vi som skriver här, både vanliga medlemmar och moderatorer, gör det ju av intresse och utan att få någon ekonomisk ersättning. Alla är lika betydelsefulla för att hålla forumet levande.

Det jag mest vill ha från en Medarbetare är någon att diskutera olika frågor med. Det kan gälla allt möjligt, från troll i forumet till att anordna en tävling. Sedan är det naturligtvis bra om medarbetaren är aktiv i trådarna men jag förstår att ibland räcker varken tiden eller orken till. Det ska vara avkopplande och kul att vara här och inte ett tvång.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Anna HB
2020-08-17 19:45
#10

När jag för några år sedan återvände till keramiken efter 30 (!) års paus var detta forum en guldgruva! Jag läste vartenda inlägg de första åren, och ställde själv frågor ibland, allt för att komma på banan igen och hämta in det jag missat om både det ena och det andra. Nu är min egen kunskapstörst lite mindre (men självklart inte helt släckt, det blir den aldrig). Det har hänt att jag svarat på något inlägg det senaste året, men som påpekats tidigare i tråden är det oftast frågor (teknik, hantering, verkstadsutrustning) som ställs, och någon expert att svara är jag inte – det finns det andra i det här forumet som verkligen är! Ett skäl till att det blivit frågelåda kan nog faktiskt vara att den tekniska plattformen för iFokus är gammaldags och svårmanövrerad jämfört med modernare digitala lösningar. Det finns t ex betydligt mer levande keramikgrupper på Facebook, där det läggs ut massor med bilder, filmer, och länkar och där diskussionerna flödar – för att plattformen inbjuder till det. Till iFokus går man när det är experthjälp man behöver, eftersom vi vet att det finns här (ja, i fb-gruppen ”Alla vi som älskar lera” ser jag då och då att någon får rådet att ställa sin svåra fråga här istället!)

[rolnor]
2020-08-17 21:38
#11

#10 Väldigt viktig kommentar, det du beskriver som finns på FB är ju precis det som saknas här, frågan är då om man ska låta detta vara ett "frågelådeställe" eller om man ska försöka ändra på det? Dom små försök som görs dör ju ut på mycket kort tid och kanske är det bäst acceptera  att det är som det är. Den här sajten har ju enormt värde för många med Bosse och ler som ger så mycket av sitt kunnande och sin tid?

Herveaux
2020-08-17 22:01
#12

#10 Pssst, jag menar inte att kapa tråden men kanske kan den nya versionen av iFokus som är under uppbyggnad ge Keramik (och flera andra sajter) lite ny glöd?
Här kan ni testa det nya iFokus:
https://support.ifokus.se/discussions/5f3a7b4cce12c47952007a75-vill-du-testa-nasta-ifokus?discussions-1
Det var allt, nu ska jag tassa tillbaka till mitt smygläsande här. 😃


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

ler
2020-08-17 22:53
#13

Det skulle ju då betyda att en bok är trist för att det inte finns det där fartfyllda som finns i många medier. Jag är nog för gammalmodig men jag tycker att det mest intressanta är dialektiken. Som utan problem kan finnas i den nuvarande formen som detta forum har. Det är enkelt att skriva och svara, vad mera behöver man?

Annons:
Anna HB
2020-08-18 15:43
#14

Nej då #13, jag är en bokmal av stora mått, så inte tycker jag att böcker är trista! De fyller precis den funktion som de ska :-) Men ett digitalt forum som är svårt att hantera, där bilder och länkar inte hamnar som man tänkt sig, man inte kan bokmärka sina favoritinlägg osv osv, det står sig inte mot alla de digitala plattformar där man KAN göra detta och mycket mer. Jag tror att det här forumet redan skulle ha dött ut, om det inte just varit för en enda sak: ni fantastiska experter som tålmodigt och pedagogiskt svarar på allt! Nu har jag följ länken som #12 smög in och anmält att jag vill testa den nya versionen av iFokus. Det blir spännande! 😊

[rolnor]
2020-08-18 17:42
#15

Jag tycker att där vi diskuterade estetik när det gällde en muggs kvalitéer dog ut väldigt fort och det var ett fåtal som skrev, det visar att såna inlägg inte får nåt större genomslag, väldigt tråkigt men det går helt i linje med tidigare. Många vill ju ha "likes" för det dom gör, det blir bekräftelse och man får lite energi, så funkar det på FB-sajter om oljemålning t.ex. tycker inte det behöver vara annorlunda här, det går ju bra lägga upp en bild bara?

Bo§e
2020-08-19 09:06
#16

Ett högt tempo är väl inget självändamål….?….tempot är något man kan öka om man har bråttom.   Och jag har inte bråttom någonstans…! 🙂

ÅLu
2020-08-21 20:41
#17

Jag uppskattar det här forumet mycket just för att det inte är en massa jagande efter "likes" utan väldigt kunskapsorienterat. Lite "torrare" om man vill ;) Men den kunskap och erfarenhet som delas här är ovärderlig för en sån som mig som är rätt ny i gamet och vill lära mig från grunden. Risken med lite "snabbare" forum är att det gissas en hel massa istället och mycket handlar om "quick-fixar". De forumen fyller sin funktion också givetvis, men det blir lite som skillnaden mellan att läsa en tjock, faktaspäckad bok kontra ett veckomagasin. Det här är boken för den som undrar vad jag menar. Och det är lättare att urskilja kunskapen utan en massa "lull-lull" runtomkring.
Nackdelen med detta forum är att det ligger lite utanför "allfarvägarna" om ni förstår vad jag menar. Många med mig säkert, har ett kontinuerligare flöde på andra sociala medier och då hamnar iFokus lite mellan stolarna ibland.  Men när jag väl loggar in blir jag kvar länge och läser.

ler
2020-08-21 22:09
#18

#17 jag tror du har rätt i att det inte finns samma självklarhet i att man hittar hit, jag kommer inte ihåg hur jag upptäckte det. Men det var förmodligen av en tillfällighet.

ÅLu
2020-08-22 09:03
#19

#18 Samma här. Surfade efter något och fick upp svar här och sen blev jag fast. Den kunskap som du, Bosse och så många andra delar så generöst är en guldgruva. Jag hänvisar ofta hit i andra sammanhang när det kommer frågor om sånt som det skrivits mycket om här. Förhoppningsvis hittar fler hit.

Upp till toppen
Annons: