Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 847 ggr
usd
2020-08-14 01:24

Krypande glasyr sista i hinken

Jag har tre olika glasyren där samma problem uppstår när 10 kg satsen börjar ta slut. Glasyren kryper (beading). Är det någon ämne som tagit slut? Finns det ett snabbt sätt att rädda det sista kilot? Vad kan jag blanda i? Känns onödigt att bara slänga. Gäller en transparent klarglasyr och en tennglasyr.

Annons:
Ulla
2020-08-14 13:07
#1

Det har jag också råkat ut för ibland. Då har det varit en tennglasyr som börjat strula.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ler
2020-08-14 13:56
#2

Kryper? I obränt tillstånd eller ett glasyrfel när den är bränd?

Ulla
2020-08-14 16:28
#3

För mig har det varit när den är bränd.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
2020-08-14 16:59
#4

Vissa glasyrer kan börja "bete sig"  efter längre förvaring i tillblandat skick.  Jag minns särskilt en serie franska effektglasyrer (lergods)….alla beteckningar började på "M".    De fanns i Sverige redan på Brodabtiden, och i många år framåt, och eftersom de var både spännande och blyfria var den här serien populär.    MEN, efter ett par år i hinken blev de plötsligt våldsamt "krypiga" vid bränning….fullständigt omöjliga att få ett godtagbart resultat med, och det var bara att kassera den…..   Självklart kunde den "spädas ut" med andra glasyrer, men då fick man som regel en tråkig glasyr i stället…..

Ler kanske kan ge en kommentar om vad som händer med vissa ämnen under förvaring i vatten…. ?

ler
2020-08-14 17:06
#5

Det låter då som om något har botten fällts, om det kanske har varit ren kvarts och om man inte rör glasyren tillräckligt ofta så kan det bli ett överskott av det som bottenfäller snabbare än andra material. Skall man kunna åtgärda det så bör man veta vad det är. Men generellt så borde det gå att styra med temperaturen, inte för låg temp för då sker just det där , men heller inte för hög temp för då kan glasyren reagera för starkt på skärven och resultatet blir då det samma. Man kunde också prova att tillsätta någon litium eller liknande. Men det blir ju då lite gissning. Kanske bäst att alltid ha för vana att röra och att inte sätta för stora satser av glasyren.

ler
2020-08-14 17:18
#6

Oj Bosse du var snabbare än jag. Jo det där med vattenlöslighet är bestämt en grej man skall ta hänsyn till, men det tror jag inte är problemet just här. Om man som producent av så enkla glasyrer som en transparent och en vit inte har styr på det så vet jag inte vad man skall säga. Men annars så kan det hända väldigt många olika saker med vatten och glasyr, blir bara för mycket att skriva om så här. En sak som man inte får göra är att våtmala en alkalifritta för då går det galet. En sådan skall blandas i glasyren som torrmald, då kan glasyren klara sig några månader. Och andra ämnen så som litiumkarbonat löser sig också relativt lätt och återkristalliserar sig speciellt om glasyren står vid temperaturer under 15 grader.

Annons:
usd
2020-08-15 00:21
#7

Tack! Javisst, 2 är tennglasyrer. Ingen fritta. Jag provar att tillsätta lite litium. Kanske 5 %. Man kan ju väga våt slamma och få fram mängden torr glasyr. Minns inte hur just nu… Bränner 1240 men bränt om i 1260 efter omglasering. Blir snyggt men är ett helt oacceptabelt arbetssätt. Rör om ordentligt, inget kvarts i botten. Drejar tunnt gods med Witgert 240 eftersom den sintrar tidigare. Men den blir ganska grå och kräver rätt tjock glasyr för att bli helt vit. Har 13 % tenn. Tycker det är mycket. Har övervägt att engobera istället. Eller så är jag på fel spår och ska byta lera. Men den måste sintra väl vid cone 6. Mycket funderingar….

ler
2020-08-15 00:40
#8

Är det en glasyr du blandar själv? Och i så fall av vad? Du kan sända ett P M till mig med receptet då ser jag om jag kan hitta något. 5% litium är allt för mycket tänker jag, prova med 1%

usd
2020-08-15 01:02
#9

Ok. Jag gör en lineblend .5 till 4% med Li men har annat jobb att klara av först. Jag märker att insidan av godset blir väl utsmält. Jag glaserar insidan och låter det torka över natten, sedan doppar jag utsidan. Problemen syns bara på utsidan! Är det salter som vandrar? Har slagit sönder en färdig kopp för att undersöka och ser att glasyrlagret är tjockare på insidan…

ramjambam
2020-08-23 09:00
#10

"Man kan ju väga våt slamma och få fram mängden torr glasyr. Minns inte hur just nu." Brongniarts formel är svaret.

ler
2020-08-23 10:40
#11

Men då måste man veta hur mycket vatten och torra material vägde från början och att inget vatten har avdunstat.

Ulla
2022-06-13 21:11
#12

Nu har jag råkat ut för det här igen. Det är en cebexglasyr som strular. Tennvit 955.
En av de få glasyrer som jag inte blandar själv, just för att den brukar vara så säker. Inte supergammal. Den har förut klarat 2-3 år utan att bråka. Är det värt att testa Li, eller ska jag bara kasta det som finns kvar i hinken?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

usd
2022-06-13 21:48
#13

Oj, jobbigt Ulla. Du har min sympati. Jag har faktiskt också börjat använda en färdig vit glasyr. Men under vintern blir det till att göre en ny egen vit!
Nu är det högsäsong och kurser i min verkstad.
Jag hann aldrig testa Litium…. så mina tre dumma glasyrer är förpassade till ett förråd.
Jag kan meddela dig när jag gjort ny vit. Bränner du 1240?

  • Redigerat 2022-06-13 21:52 av usd
Annons:
ler
2022-06-13 22:05
#14

#12 du kan så klart ändra på glasyren med någon fritta eller litiumkarbonat, men frågan är om du inte skulle kunna skröja lite högre samtidigt som att höja temperaturen och ha längre hålltid och eventuellt glasera tunnare om möjligt?

Ulla
2022-06-13 22:52
#15

#13: Ja, jag bränner till 1240.

#14: Jag är på G att fylla en ugn. Testar dina förslag. Om det inte hjälper så åker glasyren. Får kolla i vår receptsamling om där finns något som jag kan testa.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Upp till toppen
Annons: