Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 927 ggr
Kickand
8/15/20, 1:12 PM

Ugnshaveri

Hej! Vi försökte ställa om vårt glasyrprogram med haveri som följd. Vi har en nabertherm 400 som är lite svår att förstå och vi lyckades tydligen inte ställa in "full fart" på rätt sätt. All glasyr har runnit och en glasyrdroppe har hamnat på en av bottenstenarna och ätit sig ner 5-6 mm. Kan man byta en av bottenstenarna själv, för jag förmodar att den måste bytas, eller måste vi anlita proffsen? Tacksam även för tips om vettigt glasyrprogram till Naberterm 400…

Annons:
[rolnor]
8/15/20, 3:05 PM
#1

Jag skulle mejsla bort glasyren som runnit och dammsuga upp den. Byta sten tycker inte jag är nödvändigt.

ler
8/15/20, 9:14 PM
#2

Det får sägas vara ett litet haveri, sådant som hänt är tråkigt men som Rolnor skriver skall du så klart göra, det är ingen skada skedd. Varför använder du inte dom förprogrammerade programmen?

Kickand
8/16/20, 12:30 AM
#3

# 1 Tack! låter skönt att vi inte behöver börja "rodda" i ugnens uppbyggnad. Det är nog med att skrapa de 4 plattor som är fulla med glasyr      :-(

#2, Förprogrammerade program?
Vi har "ärvt" ugnen från en tidigare verksamhet och har inte riktigt koll på automatiken. Manualen är inte särskilt pedagogiskt upplagd så det är svårt att hitta svaren i den när frågor uppstår. Finns det alltså förprogrammerade program -vet du Ler hur de ser ut för stengodsglasyr?  Kan vi på något sätt återställa automatiken för att hitta dem i så fall?

Tack för att ni hjälper oss noviser!

/Kicki

ler
8/16/20, 8:50 AM
#4

Tryck på strecken= val av operation. Så vrider du på stora ratten och trycker på den, så kommer dom förprogrammerade fram med topptemperatur när du vrider på ratten. Först kommer skröj till 900 så långsam skröj. Så glasyrprogram 1050, 1150 och 1250.

ler
8/16/20, 2:33 PM
#5

Skall tilläggas att när du skall välja program så vrid den stora knappen tills du kommer till nummer 2 av dom små lysande prickarna och när du är där trycker du på den stora knappen och kan sedan vrida på den för att välja, när du valt skall du igen trycka på den stora och så kommer det en fråga på displayen om det skall vara försinkad start. Då kan man ju välja om man vill ha det eller inte.

Bo§e
8/16/20, 2:39 PM
#6

Men hur väljer man "full fart" till segmentets måltemperatur…?      Hos alla tidigare Nabertherm-styrningar har man valt 00:00 (h-min)  till målpunkten för att få max hastighet, men hur gör man på 400-serien….?     Det här är ju en avgörande kunskap, om man skall lära sig "ratta" den styrningen fullt ut….

Annons:
ler
8/16/20, 2:41 PM
#7

Samma där

Bo§e
8/16/20, 2:45 PM
#8

#7:       Ok, tack…!   Om jag fattat det rätt var det på just den punkten Kickand hade kört fast….?

ler
8/16/20, 3:00 PM
#9

Men om all glasyr runnit av så är det väl topptemperaturen som är helt fel.

Bo§e
8/16/20, 3:04 PM
#10

400-serien är säkert mycket bra styrningar,  men efter att ha tittat på Nabertherms egna "tutorials",  känns det som om det ändå råder ett visst "pedagogiskt underskott", särskilt om man är keramiker, och i synnerhet om man är nybörjare…. 

Det borde vara lätt att skapa en enkel "kom-igång-guide" riktad till keramiker, och den skulle rymmas på en A4….     En snabb orientering i de viktigaste punkterna, som t.ex.

*"Så väljer du, och startar ett förinlagt program"

* Så ändrar du ett förinlagt program, och sparar ändringen".

* Så skapar du ett nytt, eget program, och så sparar du det".

…samt några programexempel…..

En återförsäljare borde ta sig tid att göra det här lilla arket…..alla skulle vinna på det…..

Bo§e
8/16/20, 3:17 PM
#11

#9:    Jag är inte tvärsäker på det…….rinningen  kan också ha berott på att man i stället för "full fart" har råkat lägga in  en väldigt lång tid………      Men det kan bara trådskaparen svara på……

ler
8/16/20, 4:32 PM
#12

Men om det tagit väldigt lång tid så måste det väl ha uppdagats?

Bo§e
8/16/20, 5:56 PM
#13

Jo, det är ju rimligt att tänka sig….men kanske får vi mer detaljer så småningom…

Annons:
ler
8/16/20, 10:37 PM
#14

Ja kanske det. Angående vägledning i användandet av styrtavlan så struntade jag i deras guide, tar man sig tiden till att förstå genom att skruva runt så förstår man ganska snart hur det funkar. Man får ju hela tiden svar på displayen. Det är liksom en vägledning från Ikea, bara att kasta bort, det ger sig självt när man ser på vad som finns. Man kan heller inte lära sig att dreja om man hela tiden tänker att det måste bli till något varje gång man provar. Man kan heller inte läsa en bok om hur man cyklar och så tro på att man kan det efter att ha läst. Men helt klart så är det inte den mest pedagogiska styrtavlan på marknaden, men den kan mycket. Jag har sagt det många gånger tidigare så har jag också en TC 323 den är suveränt pedagogisk och enkel att betjäna. Kan jag lära mig nabers styrtavla så är jag säker på att alla andra också kan, det handlar om att inte ge upp redan från början, och det är min styrka kan jag säga så det vill jag att ni andra också skall ta till er, kämpa på.

[rolnor]
8/16/20, 10:54 PM
#15

Struntar man i ikeas manual så blir det ofta skruvar kvar efter att man monterat, hi, hi. Grejen är att om det blir fel vid ugnsprogrammering så kan man få kasta allt gods eller förstöra ugnen, inget som känns OK att chansa och testa sej fram med känner jag.

ler
8/16/20, 11:07 PM
#16

Man kan ju testa att göra ett program till ett par hundra grader och köra i tom ugn. Det skulle så klart vara ganska obegåvat att experimentera med full ugn. Man kan lära sig, det är egentligen bara att följa anvisningarna som kommer på displayen. Klart att om någon har lust så kan vi ju göra en manual, men det borde ju egentligen vara nabers problem. Men som sagt är någon intresserad i att göra en så är jag med.

Kickand
8/18/20, 11:28 AM
#17

Hej!

För att förklara vad som hände så satte vi 0,00 min som full fart - vilket visade sig helt fel!!Efter telefonsamtal med Nabertherms återförsäljare ska det vara 1 minut, trots att vi lusläste hela "instruktionsbibeln" och kom fram till att det skulle vara rätt med 0,00.  Vår ugn stod och stampade på 1250 grader i flera timmar. 

Kan kanske vara bra för andra med samma automatik att veta att man måste lägga in en eller ett par minuter som "full fart". Vi har testkört ugnen tom och nu går den som den ska med 1 minut inlagd.

Tack alla snälla hjälpsamma själar som engagerar er i våra problem!!
/Kicki

Bo§e
8/18/20, 11:40 AM
#18

Aha…..Nabertherm har m.a.o. frångått sin långa "tradition"  med "00:00" som full fart…..   Hände detta i och med 400-serien, eller någon gång "längs vägen",  och att manualen inte har uppdaterats…?   (djup suck)

Den italienska TC323 tillämpar "1 minut" för full fart,  och det är tidigare den enda styrning jag känt till där man gör så…..men här har vi alltså en till……  !

Ok, nu har vi lärt oss något nytt……bra att det redde ut sig…..

ler
8/18/20, 11:43 AM
#19

Det låter väldigt konstigt, om den gick upp till 1250 så var det ju rätt med 0,00, felet ligger ju då i senare segment. Man skall ju programmera hur lång tid den skall ha på 1250, det är viktigt att alla nödvändiga segmentangivelser kommer med.

Bo§e
8/18/20, 11:48 AM
#20

Du har rätt Ler…..jag läste nog inte ordentligt…..om den stod och stampade på 1250°C   verkar det vara  utjämningstiden som av någon anledning blivit oändlig eller väldigt lång……men hur….?

Annons:
ler
8/18/20, 12:01 PM
#21

Ja om man inte anger att det skall vara 20 minuter så vet styrtavlan ju inte det, därför är det viktigt att se igenom programmen och det sker lättast under programmeringspunkten, nummer 3 ring i botten av displayen. Då trycker man bara i mitten på den stora knappen så ser man steg för steg, och när man är igenom hela programmet visar displayen att det är slut, så trycker man länge tills den frågar om man vill spara programmet och så vrider man för att svara ja eller nej, och bekräftar med ett tryck.

Bo§e
8/18/20, 12:55 PM
#22

Har jag då fattat rätt om jag tror att 00:00 i ett stigande segment blir "full fart",  och att man i utjämningssegmentet måste ange "nånting" för att det inte skall bli "oändligt"….???

?

ler
8/18/20, 1:05 PM
#23

Nej det går att ange 0 i tid om man inte vill ha någon utjämning. Men man skall ju igenom både tid och temperatur och komma ihåg att bekräfta, jag vet ju inte vad som stod på displayen när programmet sparades så?

Kickand
8/18/20, 1:41 PM
#24

Hej igen,

Vi hade lagt in 20 min utjämning och kollade igenom programmet flera ggr innan vi startade…allt verkade ok (vi visste ju inte då att 0 min betydde flera timmar….)

ler
8/18/20, 2:49 PM
#25

Det gör det ju heller inte, hade ni lagt in 20 minuter så är det ju det som gäller. Så det är antingen något annat ni missat i programmet eller något är trasigt.

ler
8/18/20, 2:52 PM
#26

Kom ni ihåg att avsluta programmet efter 20 minuters utjämning?

Bo§e
8/18/20, 3:01 PM
#27

#26:   Det är också en viktig aspekt, som vi inte berört tidigare…..     Låg det någon "rest" kvar från en tidigare programmering, som då blev en oönskad "förlängning"  av det man lagt in……?     

Om man ändrar i ett program, måste man förstås rensa bort allt gammalt som eventuellt kan  ligga  kvar som en "svans"……

Detta kan hända vid programändring,  om den nya programmeringen innehåller färre segment än  den tidigare, och att man då glömmer att ta bort de sista segmenten av det gamla programmet….som då blir en del av det nya……….😮

Annons:
ler
8/18/20, 3:38 PM
#28

Man kan också stoppa in ett USB minne på fronten av styrtavlan. Då lagras do 16 sista brännings data så man kan se om något var fel.

Kickand
8/18/20, 3:59 PM
#29

Vi provkörde efteråt samma program med 1 minut till 1250 och 5 min utjämning (tom ugn) och då skötte sig ugnen exemplariskt. Var på plats och stämde av hela vägen till "slut". Det enda som kan ha påverkat är 0 min till 1250…..

ler
8/18/20, 4:07 PM
#30

Det där låter inte logiskt i mina öron, om ugnen kom upp i temperatur med 0 minut så går den ju över i nästa segment och det var ju utjämningen. Men det är ju bra att det lyckats för er att få det så det är riktigt, det är ju huvudsaken.

Upp till toppen
Annons: