Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 5517 ggr
L.A.E
8/17/14, 9:31 PM

vedbränningsmatine`

Brände en liten ved ugn idag  och testade med att filma med kameran . Vi får väl se om det går att överföra med en massa krångel plus en dålig röst.

Annons:
[ekdama]
8/18/14, 6:12 AM
#1

Intressant att se ännu en variant av ugn! Hade gärna suttit med på ljugsarbänken! ;-) Hoppas du visar resultatet, särskilt hur din askglasyr blev.

Ulla
8/18/14, 9:12 AM
#2

Det funkade ju alldeles utmärkt, så nu ser vi fram emot fler filmer från dig. 👍

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
8/18/14, 5:48 PM
#3

På väg till Karlstad upptäckte jag att jag hade gott om tid, så jag chansade och åkte förbi hos er. Tyvärr så var ingen hemma. Jag lämnade ingen hälsning, så jag får väl hälsa så här istället. 🙂

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

stefanandersson
8/18/14, 6:07 PM
#4

Roligt! Mera film åt keramiksverige 🙂

På vedbrännarsymposiet näst nästa helg kommer de ha en filmkväll där brännare från alla hörn ska dela med sig. Det ska bli spännande. Har vi någon gemensam vedbrännar estetik på våra filmer må tro? 😃

L.A.E
8/18/14, 6:21 PM
#5

#3 Vilken otur du hade, vi var bara en snabbis  till torpet  hade glömt något där.

#4  Oj, har glömt att titta på allt som händer i Danmark , vilken miss.

Ride84XL
8/18/14, 6:35 PM
#6

Coolt! Kul att se lite mer vedeldade ugnar

Annons:
[rolnor]
8/18/14, 6:58 PM
#7

Tack för filmen, hade gärna fått vara längre!

[eldolågor]
8/19/14, 1:02 PM
#8

Väääldigt avis på den där lilla ugnen som verkar ha perfekt drag trots att den inte har skorsten?! När och var får vi se alstren? Tack för filmen!

L.A.E
8/19/14, 4:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

  Det tog 5 timmar att bränna och fick ta att snabba på för det regnande som bara den på slutet. Så bränningen blev sådär med nuca glasyren

L.A.E
8/19/14, 4:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

bild

L.A.E
8/19/14, 4:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

bild

L.A.E
8/19/14, 4:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

bild

L.A.E
8/19/14, 4:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

bild

Annons:
L.A.E
8/19/14, 4:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

bil

L.A.E
8/19/14, 4:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

bild

L.A.E
8/19/14, 4:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Nuca prov av vin stock aska

j-aan
8/19/14, 4:44 PM
#17

Bra jobbat Lennart. Tvättar du askan? I så fall hur mycket? Vi ses väl i Lidköping till helgen.

L.A.E
8/19/14, 6:02 PM
#18

Tvättar aldrig askan men har en god vän i Österike som har tvättad aska och slut resultat är ca 200 kg aska . Frågan är om han har bränt ner någons skog  för så mycket aska ?

Vi ses i Lidköping  ska dreja med 3 st andra och vissa drejning

[ekdama]
8/20/14, 7:29 AM
#19

11, 12, 14 o 16!!! De ytorna tilltalar mig!! Vackert!! Hur gör du med askan? Endast siktar?

Ulla
8/20/14, 8:02 AM
#20

#15

Det ska visst vara Karl Johan-år, säger dom. Det ser ut som om det stämmer.😃

Tycker resultatet av bränningen ser väldigt lyckat ut. Jättefina.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
L.A.E
8/20/14, 8:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

# 11   direkt på drejskivan med bambu pinne ,#12   och 14 med gaffel liknande föremål.  #16  Askan torr siktas endast genom en  grov sikt , jag vill ha allt det goda och grova kvar.    Tar och lägger ut 2 bilder till

L.A.E
8/20/14, 8:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

bild

L.A.E
8/20/14, 8:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

bild

[rolnor]
8/20/14, 11:33 AM
#24

Väldigt fin oxblod, ingen leverfärg.

[eldolågor]
8/20/14, 4:56 PM
#25

Det skulle vara väldigt intressant att få veta vad den här typen av ugn heter, och hur den ser ut i genomskärning. Om den nu också producerar väldigt lite aska som Lennart säger i filmen, och knappt behöver skorsten för bra drag som man kan se verkar den ju jättebra! Det mest liknande jag lyckats hitta på nätet är det här.

L.A.E
8/20/14, 9:36 PM
#26

 #25 Jo då den ligger rätt så nära,  men jag ser att den är  mer för gas eller frityrolja .Jag var i Tyskland och byggde en ved eldad ugn med en från Australien Professor Steven Harrison och han nämnde  att han hade redan byggt   en liknande ugn i början på 70-talet. Finns också en tysk som har byggt  rätt länge såna här ugnar och säljer liknade ugnar också. Fick  för 14 år sedan tips från Japan och via kontakter bilder på riktigt kompakta ugnar och dom liknar väldigt mycket de ugnar som Stefan bygger och Jan-Åke.  Man kan enkelt säga att det är en halv fire fast kiln , Fred Olsen.  Och liknande ugn har faktiskt Pyromanen byggt som sin saltugn  .En ugn kan se väldigt ful ut men det viktiga är ju att den bränner bra . Kort skorsten  på denna ugn är att söka rätt balans på in och ut flöde av brännbart och gaser som strömmar ut.   Den här typen av ugnar finns ute på nätet  det gäller bara att hitta dom.

Lycka till !

[eldolågor]
8/20/14, 10:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Tack för tipsen Lennart. Har nu forskat vidare och sett att den här typen av ugn allmänt kallas Phoenix, och att den här göken och andra tydligen använder rena (vita) lätta aluminategel när de bygger, vilket passar väldigt bra för mina planer att bygga ugnen på ett chassis som kan forslas med släpvagn. 

En fråga: en del av de här ugnarna har reglerbara spjäll som kan skjutas in eller ut, placerade ovanför eldstaden där skorstenen börjar — men räcker det inte lika bra att täppa skorstenen vid utloppet, utanpå?

Annons:
j-aan
8/20/14, 10:56 PM
#28

#27 Du kan klara dig utan spjäll som du säger men du kan vara betjänt av ett rejält tilltaget passivt spjäll (dvs lösa stenar som kan tas bort för att ge "tjuvluft" som påverkar draget och därigenom rökgashastigheten i ugnen). Ett passivt spjäll är mycket effektivt om man vill bränna reducerande.

Denna kommentar har tagits bort.
[eldolågor]
8/21/14, 10:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Verkar ha kapat tråden Skäms från Lennart , om någon säger till skapar jag en ny.

j-aan: om man t ex ser på bilden på ugnen i mitt förra inlägg, är det "passiva spjället" då att hen som sitter och eldar kan sätta in de lösa stenarna på marken i hålen där veden petas in? Stenen i mitten ser ut att vara lös… Det finns alltså ingen annan öppning för luftintag, t ex under ugnen?

En sak som verkar variera väldigt mycket mellan Phoenix-ugnarna är just eldstaden och hur lufttillförseln regleras. På bilden i det här inlägget har eldstaden t o m en lucka och luften sugs upp genom golvet på eldstaden genom de två öppningarna under (som troligen regleras under bränningen). Undrar förresten vad den enorma vertikala öppningen i skorstenen ska tjäna till?

L.A.E
8/21/14, 11:36 AM
#31

#27 Kul att du hittade bilden  ,Det är Mikael Sälzer fru som bränner på bilden ,vi byggde den förtsa ugnen tillsammans i Tyskland och han har utvecklat sin vidare både invändigt och  även taket som är delat med ihopsatta sten. Han säljer sen ett par år 2 storlekar av ugnen. Har  Det som skiljer oss mest åt är inuti ugnen  där veden hamnar . Har även testat med luft under rosten med ett par lösa sten och det fungerar på sitt sätt.

Har testa också att ha på släpp men stenen vill spricka om man inte passar sig.

Nästa projekt är att bygga den helt i fiber.

Har du inga bilder själv att vissa vad du gör ?

Ride84XL
8/21/14, 12:02 PM
#32

Coola byggen! 

Men det måste ju va kul under drift. När man kommit upp i temp kan man ju även elda lite sopor, trädgårdsavfall, gamla kläder mm (så går det åt lite mindre ved och energin från skräpet kommer till användning), utan rök, lukt och otrevliga gaser. Dock antar jag det är rätt noga med vad man eldar (även t ex typ av ved), då askans innehåll har betydelse för keramiken. 

Det lär ju va en utmaning att bygga en bra vedugn - helt klart. Att få rätt drag osv. Det är ju verkligen inte att jämföra med en utegrill i tegel, öppen spis etc.

[eldolågor]
8/21/14, 5:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

#31, anledningen till att jag forskar om vedugnar är att jag är så less på min hemmagjorda gasugn, gjord i plåt med fiberfilt. Visst, den funkar, men det går lååångsamt att komma upp över 1100º i oxidation trots att den har fyra brännare, och reduktion med samtidig temperaturökning funkar inte. Kanske skulle det gå bättre med inblås av luft uppvärmd av själva ugnen, men det skulle bli ganska omständligt att ändra. En vanlig lergodsbränning går på kanske en hundring i propan och det är väl inte alltför illa, men jag är väldigt sugen på stengods. 

Om enda möjligheten att kunna köra runt med ugnen (utan att den spricker) är att bygga den i fiber så OK, fast det är ju mera "känsla" med tegel tycker jag 😉

L.A.E
8/21/14, 6:49 PM
#34

Intressant ugn ,någon stans stämmer inte balansen med inkomande gaser och utgående gaser, alltså flödet igenom .  Man kan ju undra varför? Tegel har ju man bättre känsla för det är ju klart.

Annons:
[rolnor]
8/21/14, 7:54 PM
#35

#33 jag byggde en dieseleldad ugn som var seg att få upp vid reduktion, det är just såna saker som är fördelen med att ha en mera exakt ritning när man bygger, jag byggde efter en skematisk skiss som jag sett i en bok, ska dock säga att ugnen brände en del vackra resultat! Om du använde brännare med forcerad lufttilfförsel så kanske du kunde få upp effekten? Jag har en brännare som kopplas till gasol och tryckluft, kräver en rejäl kompressor men då tror jag nog att din ugn skulle piggna till med fyra sådana..

pyromanen
8/21/14, 8:11 PM
#36

#32: rekommenderar inte att elda skräp i keramikugnen. Gjorde det vid ett tillfälle ( sonens före detta kojbygge, av emballagevirke/plywood och 8 millioner ristiga spikar) . Smutsig aska la sug i grejerna och smälte ut så t.ex tekopparna såg ut som odiskade…( dom fick mitt wx i julklapp).

L.A.E
8/21/14, 9:05 PM
#37

#36 Helt rätt där visa produkter som man bränner får inte ha för höga temperaturer för då kan de bli mer giftiga . En vän byggde flera katalysatorer för kemisk industri och annat i Frankrike, som vägde 52 ton med eldfast sten och då fick jag förklarat  hur det ligger till  att bränna  olika produkter.  Det var nog för mycket fakta för minnet har sviktat av all upplysning man fick.

Upp till toppen
Annons: