Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 2895 ggr
Godsagare
0

Lång torktid - "Torrbollen"

Jag har min verkstad i källarplan och det är väldigt hög luftfuktighet. Speciellt på sommaren. Mina alster tycks "aldrig" torka… Har någon testat att sätta in en "torrboll" i verkstan? En sån där man ska ha i stugan/husvagnen etc för att motverka mögelangrepp pga fukt. Eller blir det "för" torrt? Någon annan lösning på lång torktid? Tack på förhand!

goken
2

En "torrboll" är alldeles för dålig. Du måste investera i en riktig avfuktare för 220 volt. I min verkstad kan jag ta ut 5-10 liter vatten per dygn. Fatta då hut lite en "torrboll" kan göra. Det är värt alla pengar att investera i en riktig avfuktare. Den roterar ju även runt luften med sin fläkt. Dock inte så mycket så att det dammar. Den höjer också temperaturen i lokalen där den står.

Godsagare
0

Ok. Hur stor är en sån för min verkstad är mindre än en husvagn… ;-) Får googla uppgifter på en sån. Nån rekommendation var man bäst köper en?

Godsagare
1
annslycka
0

Jag har min verkstad i tvättstugan, som ligger på markplan men i en tillbyggnad. Nu på sommaren måste avfuktaren gå dygnet runt. ( jag tömmer min manuellt. Har jag mycket grejer klara för torkning så sätter jag även på elementet. Jag tror att även din källare mår bra av att det finns en värmekälla som hjälper till med att avfukta. Förr i världen så elda man och skorstensockeln hjälpte till att hålla källaren torr. Det är inte många idag som kör med vedeldat:)

Ambition - The world makes way for those who know where they are going.

goken
2

Det som kan skilja en billig avfuktare mot en dyrare variant kan vara mycket fläkten låter. Mera automatik kostar ju också pengar. Själv har jag en maskin som jag ställer in vilken % fuktighet jag vill ha i lokalen så sköter maskinen det automatiskt. Bekvämt men lite dyrare. Den billigare versionen fungerar säkert bra. En vanlig slang kopplat till avloppet (golvbrunn) så slipper man tömma behållaren med uppsamlat vatten. Den stannar ju annars när behållaren blir full.

Den är också alldeles utmärkt att ha i tvättstugan för att torka tvätten!

Godsagare
1

Tack för bra tips!

Jag hyr ett litet utrymme på Husby Gård. Så jag har ingen tvätt att torka… ;-)

NU har jag iaf höjt temperaturen på elementet samt låtit fläkten vara på så fuktig luft förhoppningsvis åker ut i det fria istället.
Jag har fat som behöver torka lagom långsamt för att inte spricka.

Vilken % är lagom anser du #5?

goken
3

Jag går ner till 45% relativ fuktighet. Det låter lite, men på vintern skall du veta, ligger det normalt nere runt 30% när värmen är påslagen i lokalerna. På sommaren är det uppe i 70-80% och ibland över det. Utan avfuktare skulle torken inte fungera för mig. Risk för sprängning i skröjen t.o.m.

Skaffa dig en billig hygrometer att hänga på väggen så ser du snart att du lätt kan lära dig att bedöma torktiden därefter. Har jag stora saker som jag vill torka mera långsamt sätter jag in dom i ett skåp och stänger till dörren. Jag har även en hygrometer i skåpet. Dom är inte så dyra. Finns t.ex. att köpa på Clas Ohlson.

Godsagare
1

Jaha, Då klickade man hem en avfuktare… http://www.trotec24.com/sv-de/maskiner/luftavfuktning/sparpaket-luftavfuktare/ttk-30-s/luftavfuktare-ttk-30-s-rum-termohygrometer-bz05.html Inte den billigaste men jag får uppfattningen om att den är bra. Lite stor men jag får maka plats under diskhon där golvbrunnen är. Får väl återkomma med resultat framöver. Tack för råd och tips!