Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 3614 ggr
IndieAnna
0

att köpa ugn

Hej!

Har börjat leta på blocket efter en bra begagnad ugn. Har inte så mycket kunskap och ingen erfarenhet av egen ugn så jag har lite frågor…

Vill ha en ganska stor ugn-räcker 150 liter?

Spelar märke någon roll för tex kostnad för nya element, tillbehör, eller räcker det att gå på skicket och hur mycket den är använd?

Hur funkar det med frakt och installation?

Har sett en frontmatad (och ska få titta på den snart) Ruben Lind, 150 liter, sparsamt använd, för 13.500. Är det rimligt? Jag antar att element etc är i fint skick. Känns viktigt att inte köpa på sej något man inte kan använda på en gång och då kanske man måste upp över 10.000 kr, eller?

Ja, som ni ser, jag tar gärna emot kloka råd… :)

Anna

Hur

drejat11
0

En tanke som slår mig:

Tillgänglig strömförsörjning i din verkstad kanske du behöver kolla så att du inte åker på extra kostnader för elektriker och el-abonnemang.

Stor ugn = stor dörröppning för att kunna få in den i verkstaden.

Derst
0

Atomatiken är dyrbar o måste fungera. Bra att tänka på är även vilken sorts isolering ugnen har, samt att det finns reservdelar hos återförsäljaren. Isoleringen kan vara; massiva murade stenar, en mix av isolering o ytlig murning, men även enbart isolering. (Jag föredrar en mix.) Det är även bra att kolla elementen, hur många o deras upphängning. Ta kontakt med återförsäljaren (den som sålde ugnen ny) o fråga så mycket du kan.  Namnet står på ugnens id där alla andra uppgifter finns, vikt, etc. Storleken på ugnen beror på hur stor verksamheten är, vid yrkesmässig verksamhet är det bra med en lite större ugn, men jag tycker man kan byta upp sej vartefter! Kolla även vad en ny ugn kostar, det kanske inte skiljer så jättemycket om du inte köper ett dyrt märke. Toppmatade ugnar brukar vara billigare o fungerar bra tycker ialla fall jag.

abbis
0

Ugnar är inte lättsålda i större storlekar så va lite kaxig och pruta..

Kolla så att det är uppsäkrat där den ska stå och att den går att att få in genom dörrar eller fönster.

Gamla ugnar ska lyftas och inte släpas med pallyft och absolut inte dras över några trösklar..

Frakt..anlita en flyttfirma som försäkrar ugnen till faktiskt värde..en ugn väger så pass mycket i den storleken så man bör vara kunnig att lyfta med bärremmar..

Element går alltid att byta och dom slits ut ..Stenar i ugnen kan vara nån spricka i men du ska inte kunna se glipor.. Se till att du får slå på ugnen så ser du om instrumentet svarar.Beg enkelt digitalt instrument kostar ca  en 1000 lapp..

Om termo elementet är trasigt indikerar instrumentet detta..Du kan dra ut det och mäta så att det är helt..kostar nytt ca 1500:-

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Thribbi
0

Tänk på, att man rekommenderar minst 50 cm runtom hela ugnen, till alla andra ytor och saker. Hade jag valt idag, hade jag valt en toppmatad ugn, som lätt kan placeras vart som helst. Gärna en rund ugn, som kan demonteras i olika sektioner.

Mvh AnnBritt

Derst
0

#3 Min ugnsautomatik behövde bytas ut så jag köpte ett nytt, enklare med mindre valmöjligheter. När det skulle kopplas in uppstod vissa problem, det var något med metallen i brytaren på ungen som inte stämde. Finns det fler sorters brytare, vet någon? (den säkerhetsbrytaren som sitter mellan dörren o ugnen på en frontmatad ugn) Förstod inte vad elektrikern menade, han fixade det, men det tog tid o huvudbry.

[perlennart]1
0

Tänk på att du ju kan köpa från Tyskland eller så och få ugnen mycket billigare. Och fråga hur stor yta elementen har i förhållande till effekten! Kanthal rekommenderar att det är max 1W per kvadrat cm tråd. Blir effekten större slits elementen fort, en del fabrikat har sparat på tråden för att göra ugnen billigare att producera och det är inte billigt i längden!

IndieAnna
0

Oj ja här gäller det att veta vad man gör….mycket som måste stämma!! Tack för alla råd! Ska jag ha en egen ugn får det nog bli en mindre toppmatad. Tills vidare får jag fortsätta frakta godset fram och tillbaka :-)

[rolnor]
0

Jag kanske missat; Vill du ha en lergods eller stengodsugn?

IndieAnna
0

Stengods! Fick tips om Brännpunkt.se och de verkar ha bra ugnar. Lutar åt en ny lite mindre-mellanstor toppmatad ugn… Ska nog undvika begagnad tung renoveringsobjekt iaf… :-) :-)

[perlennart]1
0

klokt!