Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 7843 ggr
Istid
0

Kavelteknik

Med risk för att verka dum, här kommer några nybörjarfrågor:

Fick för mig att jag skulle göra en ganska stor sak i kavelteknik. Hittade inga spånplattor som var tillräckligt stora, så kavlade direkt på bordet.

Som förväntat gick det inte att få loss plattorna så la plast över för att låta dem torka till imorgon, och tänker försöka skära loss dem med tråd då.

Men… hur gör man egentligen?

Hur får man loss plattorna och hur sätter man ihop dem? Ska de vara läderhårda?

Hur gör man för att de inte ska spricka?

Enda gången jag har kavlat tidigare var när jag gjorde engobeprover, och de sprack i ugnen. Undrar om det var för att jag gjorde plattan för tunn?

agraff
1

Bästa tips när du kavlar är att kavla ut leran på ett slätt tyg…

sisela
3

ja, tyg är bra. Om du lägger en skiva, (spånskiva, kanske gipsskiva- såna där til väggar) först, sen tyg, sen leran- kavla, kavla- sen tyg igen, sen en skiva, så kan du vända på hela steken och kavla vidare. Att man kavlar ut plattan jämnt och åt alla håll, kan ev. hjälpa mot sprickor och att den slår sig senare.

Hur hård den ska vara vid ihopsättning beror lite på vad du ska göra och hur plattorna ska hanteras. Om man ska göra typ en husform och resa plattor upp som väggar så måste de ju vara läderhårda för att kunna hålla formen.

astridsofia
3

för att sätta ihop rispar du skarvarna och lägger på rikligt med slickers (torr lera uppblött till en gröt) som du torkar av när det stått och torkat till sig.

[perlennart]1
5

Jag tycker inte att dina frågor verkar dumma!!! alla måste ju lära sig från början, kom ihåg det och fråga så mycket som ni bara orkar.

Plena
0

Jag kavlar en hel del och kavlar direkt på en träbänk eftersom jag inte gillar ytan man får när man kavlar på tyg. Viktigt för att leran inte skall fastna är att det är en obehandlad träbänk och att vända/lyfta leran ofta. För mig har det fungerat bra. Om det inte är så stort kan man också kavla på dagstidningspapper, det fungerar bra.

pyromanen
3

Liten varning för tidningspapper bara. Om man vill engobera (eller råglasera) utan skröj först då kan det komma nån sorts fett eller vad det nu är från tidningspappret/trycfärgen som gör att engoben inte fäster jämt utan det kan bildas nakna prickar ungefär som om man hade stänkt ut latex över leran.  Fick erfara detta engång när jag torkade kakelplattor i staplar med en bit tidningspapper mellan varje

[perlennart]1
0

Ja jag tror också det är fett från tryckfärgen som gör det så det kan vara ett problem  helt klart.

giad
0

Jag har klätt en spånplatta med äkta vaxduk med baksidan upp (den är tygklädd) det fungerar bra tycker jag.

Istid
0

Tack för alla tips! Plattorna hade lossnat lite i kanterna idag, men satt fast i mitten. Det var hårt att skära och jag klarade inte att hålla tråden tätt mot bordet, så ytorna blev väldigt ojämna och den största plattan gick sönder. Möjligt det hade gått bättre om jag hade väntat ännu mer, men ville inte ockupera bordet, är många som använder verkstan.

Ska prova tyg nu! Går det inte att släta till ytan på något sätt då, om man inte vill ha kvar tygmönstret? Eller ta på en tjock engobe?

Kissinger
0

Aha! Inte visste jag att tryckfärgen släpper fett. Det förklarar min misslyckade engobering. Vad gör du nu då Pyromanen, när du staplar kakelplattor för tork?

pyromanen
1

Jag bara staplar dom på varandra utan något mellan. Väntar tills de torkat litegran så de inte är för blöta.  Det funkar. Ibland får jag ta i lite för att få isär dom, men inte så det är något problem.

sisela
0

Välj ett tyg som inte har så grov yta. Satin för exempel, eller nåt slags vindjacketyg.

abbis
0

Vill man snabba på processen att få dom läderhårda ..kör på med gaslåga..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Kissinger
0

Eller går det bra med hårtorken?

abbis
1

#14 tar alldeles för lång tid ;)

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Ulle
1

Värmepistol funkar också bra om man inte vill använda gaslåga…

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

giad
0

Om du vill ha en slät yta kan du ta en stor spackelspade och dra ytan med fram och tillbaka några gånger. Glöm inte att rensa från lös lera efter varje gång innan du gör det igen.

Istid
0

Jag drog med handen, det gick bra :)

annelott
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är ett kavlingsbord som fungerar för oss. Billigt med en gammal mangel, lister och baksidan på vaxduk. Sedan är det bara att veva på. Perfekt blir det.

Crea Diem

[perlennart]1
0

Fin maskin, så skall det vara att man använder det som finns! Jag känner en som använder en kavlingsmaskin från en bagare och den är helt fin.

KeramikeniSkredsvik
0

#19 jag använder också ett gammalt mangelbord, funkar jättebra! Skrattande

ingirv
0

Tack för tipset att man kan använda en gammal mangel. Det blir lite jobbigt att kavla för hand. Jag kavlar på duk och använder en varmluftspistol om jag har brottom och det funkar bra, tycker jag! (men nu ska jag jaga en gammal mangel på blocket och tradera)Flört

susabarba
1

Hej! Jag heter Susanne och är ny på här på sajten, såg att det fanns många bra tips, kul! Jag kavlar, kavlar och kavlar och det skulle vara trevligt att få hjälp med detta, så ett mangelbord låter kanon! Men, min fråga är, steg för steg, hur går ni till väga? :)