Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 1068 ggr
Nykan
0

Anställning

Hej,

Jag har chansen att få anställa en tjej med stöd från arbetsförmedlingen (jag står för löneutbetalningarna men får sedan en del av det tillbaka från AF). Hon har ingen tidigare erfarenhet och är 28 år. Vilken minimilön ska jag erbjuda?

Ska också stå för försäkringar och funderar på kollektivavtal.

Vilken fackförening bör det vara. Kan Handels vara rätt då jag förutom keramiken, driver en gårdsbutik med även andra produkter?

Har inte tidigare haft någon anställd så detta är nytt och spännande. Finns det något annat "bra-att-veta"-tips?

Tacksam för inspel.

Må gott,

Malin Fjellgren, Kristalin Art

[perlennart]1
0

Hur mycket skulle du själv vilja ha om det var du?

abbis
1

Ska hon ha anställningsstöd så ska du ha hängavtal med handels om det handlar om försäljning..Då gäller deras avtal.Har hon arbetslivserfarenhet så räknas dom åren..

Du står för försäkringar utöver det du får från arbetsförmedlingen..

Det är bara att förhandla  med AF om hur många % hon är värd.

Mitt tips är att ha henne på prov 3 månader kanske längre så du ser om  ni trivs ihop..

Är rätt längesen jag hade anställda men jag tror dom ligger på 120-140:-/ timme nu

Räkna in semesterersättningen i lönen annars får du inget för hennes semesterlön..semesterersättningen va förr 13% på det du tjänar..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Vavrakeramik
0

Vilket fackförbund som gälle beror ju på hennes huvudsakliga arbetsuppgifter. Mest butik = handels. Mest keramiker = if metall. Lycka till.