Ålder?
Jag tänker på det ibland, att keramik är så tåligt mod tidens tand, man kan undra vad som händer med ens grejer så småningom? Om det är en fin sak så kommer den väl kanske inte att hamna på soptippen i första taget, halvdana saker kanske kommer att säljas på loppis nån gång, byta ägare. Visst är det ganska roligt, att keramiken man gjort kan finnas kvar i tusen år rent teoretiskt…
Ja du Rolnor ..Man vet i alla fall att nått kommer grävas fram nånstans framöver för jag har grävt ner saker..he he
Själv har jag redan hittats i skräplådor på loppis och auktioner..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Tänkte på samma vis Abbis, ska nå´t hittas så får man väl gräva ner det själv.😇
Ja, om man tänker sej nån slags apokalyps typ tredje världskrig med kärnvapen så kan det ju bli läge att gräva efteråt, annars ser ju vår värld annorlunda ut nu, har lite svårt att se att grejerna skulle hamna under jord?
A propos det. Har ni läst The Cave
av José Saramago? En av hans mästerverk, handlar just om en krukmakare, sina alster och framtiden… rekommenderas
Vad hände med texten ??? 😇
Konstigt, blev du "kapad"?
#4 Låter intressant - ska se om jg hittar den.
Om texten, ibland blir det sådär. Det går inte att få den normal igen vad jag vet, men det drar ju blickarna till ditt inlägg? 
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Lena, du kan hitta boken både hos adlibris och bokus.
Jag har inte blivit kapad🙂
Kan också vara jobbigt att tänka på tycker jag. Att man lämnar så mycket "icke-komposterbart" efter sig. Jag gillar det inte riktigt. Är för mig ett argument i riktning av att inte masstillverka utan göra få saker med desto mer mening…🤔
#9 Då skulle det snart inte finnas några krukmakare 😉..Går säkert att använda till byggmaterial om man skulle krossa det 🙂
Det är ett tema jag tänkt en del på, hur skall man återanvända gamla keramiska material på bästa sätt? är det kanske att mala ner det och pressa klinker eller vad kan det vara? kunde vara ett kul projekt att arbeta med.
Finns ett företag i Göteborg som jobbar ekologiskt med att göra byggelement med just krossad keramik..
Jag tycke det är fascinerande att mina saker kan gå i arv i generationer, förstår inte riktigt varför ni vill krossa och mala ner, är inte det lite pessimistiskt?
Det mesta går förr eller senare sönder eller blir tröttnat på och slängd. Nyss hade jag en grop i skogen med trasig, misslyckat mm keramik och dessutom en uttjänat rakuugn som föll ihop. Båda blev vägfyllning… I samband med nya verkstadsbygget och utfyllning + bygge av infart intill har vi fått köpa hur många ton som helst av stenkross. Min lilla grop + rakuugn försvann ner i infarten under en massa kross.
Keramik är ju många saker, tegelstenar och billiga tekrus från Ikea och vad det nu kan vara, och är det gammalt och slitet så kan det ju få nytt liv om man mal ner det och blandar i något som binder och bränner igen.
Ja, det är väl det som händer, att grejerna tappas i golvet, på så vis är ju keramik ganska förgängligt.