Keramik iFokus

Keramik

Etiketterböckertidskrifter
Läst 3923 ggr
[rolnor]
0

Ceramics Monthly

Fick senaste numret idag, en del trevliga artiklar inte bara reklam.

Bl.a. så finns det på sidan 16 en om hur man kan blanda glasyrprover för att rå bot på krackelering av glasyr, man testar även olika leror för att få ett bra resultat (expansion test glazes), lite överkurs för mej eftersom jag sällan gör saker som ska funka som bruksgods men säkert intressant för många. På sidan 22 så finns det fina temuggar som en stefanandersson säkert skulle kunna dregla lite på, det gör jag i alla fall, men jag undrar lite hur svårt det egentligen är att få till det där "råa" uttrycket, mycket glasyr, bränna högt och lite aska kanske saltbränning, det blir väl automatiskt en sån yta? På sidan 42 finns en Jason Walker´s skulpturer med illustrationer på, går att titta länge innan man utforskat  hela verken, ligger nog många timmars slit bakom, jag blir ödmjuk eller kanske snarare får jag komplex…

[rolnor]
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en av Jasons skapelser;

[rolnor]
0

Ingen annan som läser CM?

[rolnor]
0

Tycker det är synd om det här forumet bara ska vara en sajt med "köp och sälj" eller "problem med ugnen", dom sakerna är viktiga såklart men vi måste väl lyfta blicken lite ibland? är det ingen alls som läser tidskrifter? Är det så himla tråkigt?

L.A.E
0

Jo visst, har vi haft den CM från 1974 till 2006
Det blev liksom lite för mycket av tidningar ,från 4 st har vi nu bara en tysk kvar . Ett stort problem är bara att tidningar tar plats till slut och är tungt.

abbis
0

Är det några du vill avyttra Lennart..🙂

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

L.A.E
0

#5  har inte kommit på tanken än att avyttra några , men det blir väl lite senare någon gång.

[perlennart]1
1

Har helt slutat med sådana månads magasin, köper hellre böcker med keramik så slipper man betala för reklam. Och så kan man söka fram just det ämne som man intresserar sig för för ögonblicket

[rolnor]
0

Aha!

stefanandersson
0

Just Ceramic Monthly är ju extrem med reklammängden… roligast är väl reklamen på 90-talet med nakna män uppflugna på drejskivor 😃 (☝️ var det dom bilderna du ville åt abbis😂)

#0: Visst finns det mycket fina tekoppar i världen! Men det är en svår balansgång hos dem jag uppskattar, inte oöverlagt men inte stelt och utan rum för bränning och hantverk.

[rolnor]
0

Ja, dom i tidningen var ganska extrema med rester av aska, såg lite ut som anagamabränt. Såna är vackra att se på men kanske inte så bra att dricka ur, eller???😃

abbis
3

Va va va , var då, var då… nakna karlar yes yes yes..Dom vill jag åt..😂

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[rolnor]
0

Dom brukar ju ha lättklädda tjejer för att marknadsföra bilar, skulle väl funka bra även till drejskivor?? Jamenar bara så att det blir jämställt alltså…

[rolnor]
0

Jo, jag undrar om nån sett Jasons saker, vad tyckte ni om dom?

LenaR
0

Jag känner inte till Jason sedan tidigare, men skulpturen på bilden var riktigt snygg!

Dock måste jag undra om rättigheter till bilden… Man får ju inte publicera bilder på andras keramik hur som helst. Har du en länk jag kan ersätta bilden med, rolnor?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[rolnor]
0

Jag fick bilden från nätet, ska se om jag kan hitta länken;

[rolnor]
0

Blev knasigt, men hans verk finns längst ned på OBAMAVARE-listan, scrolla.

[davidskeramik]
0

Har inte läst CM men ofta Ceramic review. Älskar att gotta mig i komplex och varierad keramik med vackra ytor och detaljer. Och en tidskrift ger en helt annan känsla än keramikgoogling på nätet. Något för hyllan att återvända till och inspireras av.

[rolnor]
1

Ja, det är verkligen ögongodis (keramikporr?!)😃

Derst
0

# Har 10 Ceramic M från mitten av 80 talet o 5 CR Vill du ha dom Abbis så är det ok om du betalar frakten o jag blir av med dom Synd att kasta annars.