Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 2434 ggr
[rolnor]
2013-10-03 17:43
0

Uterm?

Jag vill ha en ny el/gas-ugn och har tittat på Uterms ugnar. Den jag funderar på är S170F. Har någon här erfarenhet av deras ugnar?

Ananitom
2013-10-03 21:27
0

Jag har en liten toppmatad ugn från Uterm. Jag är super nöjd med den🙂

[perlennart]1
2013-10-03 21:36
0

Om du vill ha en gasugn så skulle jag kolla på en gammal lyngbyovn. Även om det är trist att frakta en gammal ugn så skulle jag nog föredra en ugn med flakt. Dom ugnarna är väldigt roliga att bränna med, man går och kollar färgen på flamman och reglerar lite då och då, jag hade en 1000 liters som jag verkligen hade mycket glädje av. Tycker nog att dom med atmosfäriska brännare är opålitliga.

Ride84XL
2013-10-04 00:28
0

Om man räknar på effektdimensioneringen för deras ugnar (data står på hemsidan) så är den 0,6 W/cm² på ugnens insida. 

Det är ganska lite, så det lär det ju ta några timmar att komma upp i temp, men volymen blir stor i förhållande till effekten och det är ju fördel om man vill ha en stor ugn utan att behöva ha så stora säkringar.

Så mycket mer än så kan jag ju inte säga då jag inte testat dom utan jämför bara med vad jag testat fram när jag byggt ugnar själv samt dom data jag fick av perlennart på hans ugnar när vi diskuterade förut

[rolnor]
2013-10-04 06:16
0

Tack för tips!

perlennart, jag vill inte ha en renodlad gas-ugn utan en el-gasugn.

#3 Jag hade tidigare en 215l el-gasugn och den hade också 10kW effekt och gick bra att bränna i, den här utermugnen ligger ju på 173l och har samma effekt så det borde väl bli ganska bra tänker jag. En sak som är fin är att den har element överallt utom i locket (och det har väl ingen keramikugn f.ö.)?!

Ride84XL
2013-10-05 06:25
0

Att den kommer upp i temp är det ju ingen tvekan på - det är ju bara en fråga om hur fort det går. T ex 3 tim upp till 1200 är väl helt normalt för keramikbränning - men jag skulle ju bli ganska så irriterad på en ugn som tog så lång tid för mina behov.

Ingen ugn har väl normalt element i taket - det då varm luft vill gå uppåt. Det leder ju till att värme samlas och det blir mycket varmare upptill i ugnen. På en toppmatad ugn är ju luckan att betrakta som tak så då har man ju inga element där

Glasfusing-ugnar är väl dom ända som brukar ha element i taket men där bränner man bara platta saker och det är viktigare med helt jämn värme i horisontal ledd än i vertikal. Sen behöver man inte upp i samma temperaturer så man får inte problem med att elementen pga "värme-ansamlingen" överhettas där heller.

[rolnor]
2013-10-05 13:15
0

Ja, där har du ju en poäng!