Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 1668 ggr
Istid
2013-10-23 18:57
1

Aska

Har två frågor om aska.

1. Varför siktar man askan när den är torr? Känns mycket renare och mindre dammigt att sila det blöta uppslammade på samma sätt som med lera.

2.Finns det något grovt estimat på vad aska från brunpapp och tidningspapper innehåller? Vet inte riktigt varför, men har fått för mig att den liknar gräsaska.

(tänkte blanda aska från pappkartonger och tidningspapper som jag har eldat upp med vanlig björkaska från min kompis braskamin, naturligtvis ska jag testa, men hade vart intressant att ha nåt slags utgångsantagande om vad den innehåller mycket eller lite av.)

pyromanen
2013-10-23 19:17
1

När jag silar aska från vedpannan (torr) är det mycket som stannar i silen. Svårt att väga vad mycket man tar om man har det blött. Eller tänkte du torka den sen och därefter väga?

[ton]
2013-10-23 20:02
2

Aska från kartong är ju gjort av barrträd (gran,tall) så askan är lättsmält och inehåller lite kvarts och mycket kalcium och kalium i motsättning till aska från gräs som är hård och har mycket kvarts. Hur man siktar spelar så klart ingen roll, det viktiga är som pyro skriver att det då måste torkas så du kan väga det.

Istid
2013-10-23 22:21
1

Tackar för svar!

Så papp kan jämföras med tall och granaska då? Jag känner inte till detaljer hur man gör kartong och papper. Man separerar ut cellulosan från träet antar jag, men exakt vad som försvinner och vad som blir kvar med tanke på glasyringredienser vet jag inte. Vad innehåller cellulosa mer än kol?

Är ju perfekt om det är mycket flux/fluss/vaddetnuheter, för då passar den nog att blanda med leran som jag tog när dom grävde utanför verkstan. Den smälter dåligt nämligen.

Jo, jag tänker såklart torka askan efteråt. :-)

[ton]
2013-10-23 23:09
1

En del av ``flussen´´försvinner vid tvätt av askan, det är vattenlösliga natrium/kaliumsalter som går med tvättvattnet, så tvättad aska ger annat resultat än otvättad.

ramjambam
2013-10-23 23:45
0

Att sila torr aska resulterar i en askmoln som är väldigt otrevligt att andas in. Kan berätta om den gången jag silade aska i vattenlösning, och hade hål i gummihandskan. Tog av handsken och fingernageln var helt mjukt…

Askan silades till en temmoku glasyr, som var mycket vackrare med tvättad aska än otvättad.

pyromanen
2013-10-24 05:15
0

När jag silat torr aska har jag varit utomhus med det och sett till att hålla näsan borta från molnet. Om det blåser nåt litet kan man välja lämplig vindritning för att slippa molnet.

I din pappersaska finns nog mindre som fastnar i silen än min vedpanna-aska.  Jag har f ö nöjd mig med att sila genom vanlig kökssil. Svårt at få särskild mycket genom fina glasyrsilen.

[ton]
2013-10-24 08:55
0

Och jag skulle vilja säga att just kökssilen är det bästa om man vill ha lite struktur av askan i glasyren. Helt fint siktad aska kräver andra sätt att tänka glasyr på eftersom det oftast då inte just ger någon synlig effekt.

stefanandersson
2013-10-24 13:00
4

#6: jag lägger en fuktig handduk över sil med hink och skakar. Blir marginellt med damm på det viset.

[ton]
2013-10-24 13:20
0

SMART!!!!!