Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1514 ggr
Germknödel
0

Är min ugn ok?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag undrar om ni med större erfarenhet av elugnar kan hjälpa mig att avgöra vilket skick den här ugnen befinner sig i (En Nabertherm n50 från 1993). Titta gärna på den bifogade bilden. Jag har fått hyra en verkstad där den här finns men jag vet ganska lite om ugnar så jag skulle behöva lite hjälp för att avgöra om det går att bränna i den eller om den behöver repareras först.

Jag kan se att det är minst en spricka i materialet på ugnens insida och att det är några gropar i botten på ugnen där jag gissar att glasyr har droppat ner. Hur allvarligt är detta och vad gör man åt det? Slingorna kan jag inte se några fel på, men det kanske ni gör?

Vet någon av er dessutom om det går att få tag på en bruksanvisning till den här ugnen eller vet ni någon bra mer allmän bok om ugnar och bränning?

Väldigt tacksam för svar!

abbis
0

Den ser fräsch ut för att vara så gammal.Instrumentet är sålt av Cebex så där hittar du nog en manual.. Elementen kan du endast kolla om du drar igång den..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Germknödel
0

Tack för svaret abbis! Jag gissar att den är mycket sporadiskt använd…har mest stått bortglömd i en källare. Bra tips att kolla Cebex. Jag letade lite där tidigare utan resultat, men det kanske går att leta lite mer noggrant. 

Frågan som kvarstår är egentligen bara om de sprickor och gropar i innermaterialet som syns på bilden längst till vänster är ok eller om de behöver lagas. Om man klickar på bilden går den att se i större format.

[rolnor]
0

Man kan ju prova lite försiktigt med en skruvmejsel och hammare och se om det går att få bort glasyrdroppet, men det behöver inte vara så farligt, sprickorna är ingen katastrof men det går att spackla med eldfast lera. Du kanske skulle visa bilderna för Cebex så kan du få mer råd.

Germknödel
0

Tack du med Rolnor! Jag ska ta och göra ett besök hos Cebex så snart som möjligt. Med hem får jag förhoppningsvis goda råd, en manual och eldfast lera att spackla ugnen med:-)

[Ante333]
0

måla botten med plattengob och lägg en platta över så belastar du inte teglet med pelarna så hårt. sedan hade jag nog haft brandfilt och släckare lite högre och en bit ifrån ugnen🙂

ramjambam
0

Jag tycker att det ser fint ut, särskilt slingorna. Glasyrdropparna i botten är inget problem. Sprickor är inte heller något problem, uppstår nästan alltid. Lite bredare sprickor kan fyllas med Kaowool (keramisk fiber)