För rinning..
Håller på med ett mönster med kobolt i…målar ganska tjocka streck med en pensel…målar ovanpå en engob..men tusan!!! kobolten rinner vid bränningen…alltså glasyren drar med sig färgen ner mot mitten på skålen…vet att jag frågade någon om man kan tillsätta något annat än vatten och glyserin i pigmenter för att få den stabil…någon som vet…jättetacksam för svar..
Lera, Ball Clay/Kaolin eller vanlig stengodslera funkar i princip allihop som stabilisering. Ju mer lera du tillsätter oxiden desto stabilare blir färgen. Men om din glasyr är duktig på att flussa ut oxider kan det va en ojämn kamp… samtidigt bleker du ju det blå.
Du kan prova med 90 g ball-clay 2 g koboltoxid och 2 g järnoxid, bliver fint och lätt att måla med och så rinner inte glasyren.

Åhhh tack så jättemycke för hjälpen…tror ni att detta funkar på både stengods och lergods…för Claymore säger…jag för liksom en ojämn kamp och den hm hm oxiden lyckas allt som oftast vinna över mig…tänker presis som ni skriver att lera…ballclay…kaolin alla dessa gör väl att den underbara fina koboltfärgen minskar i itensitet…fasst det e klart den är ju väldans stark ifrån början…

Hmm i stengodsen kan jag styra tillsatsen men lergodsen är en färdigköpt så j vet inte riktigt vad det är i…
Men jag skall prova med zink och barium…det är väl inte så att det kanske finns något recept på en transparent stengods 1250-1280 grader UTAN krakeleringar..det vore ju toppentoppen:-)