Glasyrproblem
Jag försöker hitta en ljusblå glasyr, gärna lite "frostig" och sidenmatt. Har testat diverse olika recept, men flera av dem blir rosa/lila…
Vad gör jag för fel? Ett av exemplen är ett recept från Stephen Murfitts bok (se bifogad bild). Just denna är visserligen tänkt för porslin och jag har testat den på vit stengods - men varför blir den rosa?? Har bränt till kägla 8 ox.
Knepigt att den blir rosa, viktigt att du har samma fritta som i receptet såklart, kan det vara så att du har någon kromsmitta från nån annan glasyr i ugnen? Har för mej att tenn och krom blir rosa.
Har ingen krom vad jag vet - såvida det inte finns i nån av de färdiga glasyrerna jag använder. Svårt att veta ifall det är samma fritta, eftersom det bara står Boraxfritta. Kör med en från Keramik-kraft.
Men det känns skumt att det blir rosa/lila för flera av recepten på ljusblå som jag testat - och inte bara de som innehåller boraxfritta. En av dom finns på bild i boken för både reduktionsbränd och oxidationsbränd och den ska bli ljusblå i oxidation och rosa i reduktion.
Krom ska vara mycket giftigt
Då finns det nog inte i de glasyrer jag använder.
missan9
Det du tänker på tror jag är sexvärt krom och det finns inte i glasyr, den gröna kromoxiden är inte alls så giftig.
#4 är någon av dina köpeglasyrer grön så kan det vara läge att fråga leverantör och det är krom i dom.
Det kromoxid som ingår i glasyrer är stabilt och inte giftigt så som andra vattenlösliga salter av krom kan vara, man måste skilja på vilka kemikalier man pratar om och inte dra alla över en kam. Jag tänker som rolnor att du har en kromsmitta och det tänker jag för att du också har krita i glasyren, krita + tenn= mycket känslig för ångad krom.
okay inte så insatt hänger mig på orden..!
Tack för svar dock vänner.
Kan stamma från en svart glasyr eller en pink eller en brun.
Har en svart Cebex-glasyr. Får testa igen och då köra en ugn utan några grejer i den glasyren. Hade varit ok med en provugn… 🤔
Kromet sätter sig på ytan av plattor och ugnsväggarna så det kan gå ett par bränningar Innan det är borta.
Ok. Ska kolla med Cebex ifall det är krom i. Tack för hjälpen!
Du skall inte fråga om det är krom i utan fråga vad det är i glasyren i det hela taget och vad färgkroppen består av, det skall du få veta!
Kromsmitta får jag även på titandioxid vita. stora rosa partier där det stått nära något med krom
Mina themuggar som jag glaserade i en matt koppargrön glasyr (köpt) blev helt gråsvarta, jag hade andra grejer med en matt svart (köpt) glasyr i samma bränning :(
Jasså, innebär nu detta att man inte kan använda en svart matt köpeglasyr om man inte vill ha kromsmitta i ugnen? Det här med glasyrer blir bara värre och värre ju mer man får veta känner jag! 🤔
Ja titan gerockså rosa om det finns krita i glasyren så är det optimalt för rosa missfärgning med krom eller om man medvetet önskar denna färg.
Jag tror inte alla svarta köpeglasyrer innehåller krom?
Nej det finns kromfria svarta stains även om dom som har krom är vanligast och billigast.