Gul glasyr
Jag har letat efter en snygg gul stengodsglasyr som inte är för knallgul, men inte hittat någon. Någon som har förslag på en bra glasyr som jag kan testa? De som jag har prövat har för det mesta blivit allt annat än gula
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Hej Ulla ,du kan testa och blanda in någon gul aktig färgkropp i en glasyr och se om det blir en förändring till det bättre.
Har en gammal glasyr som jag kallar karamell gul. Kommer inte ihåg hur gul den var.Det är bara att testa och se om den fungerar.
634. Karamell gul 1270-1300c
92 petalit
72 Nephelinsyenit
24 Titandioxid
18 Dolomit
18 Kaolin
Tackar. Jag börjar med att testa den karamellgula så får jag se hur det går.
_
_
Jag har lärt mig (och tycker mig ha märkt) att glasyrer med hög halt kalcium drar järnoxid åt det gula hållet. Hur var det med dina glasyrprover från kursen Ulla? Du såg inget sånt på dem?
I receptsamlingen med blanka glasyrer har jag lagt in recept på en krackelerad som får milda honugsgula toner med järn i. Bifogar bild, det är vasen längst till vänster.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Ja, det var väl en stor och tydlig bild, gul dessutom, men man ser att glasyren (också) är gul i alla fall…
Ulla prova A 289 men ta inte för tjockt, den kan då bli lite gön-gul då. Viktigt också att du har Kalifältspat NGP. mvh anders
Så hemlighetsfullt! Vad har A 289 för recept?
Nu har jag letat reda på glasyrreceptet. Den blev inte riktigt utsmält i 1260 grader så jag får väl använda mig av mina nyvunna kunskaper och räkna om den.
Kalifältspat NGP 45%
Kaolin 7
Krita 3
Bariumkarbonat 20
Talk 10
Zirkonsilikat 15
+Fe2O3 3
_
_
Hur säker är den här glasyren ? Tyckte Anders sa att 15% Bariumkarbonat och inte mer i en glasyr . Klart på utsidan gör det ingen ting men insidan ?
Enligt Anders så ska det inte vara över 20% om man ska kunna förvara mat i den. Tydligen gav den ingen mätbar utfällning alls vid tester upp till den halten.
_
_
Det låter ju bra,tänkte bara att Bariumkarbonat är rätt gjiftigt så det gäller att ha plast hanskar på sig när man använder det.
Jag har gjort prover på din gula glasyr, L.A.E, men de ligger just nu och väntar på att bli brända. Det tog ett tag att komma till skott eftersom vi inte bränner högre är 1260 i verkstaden och jag ville samtidigt se om jag kunde få ett prov med lägre smälttemperatur. (Man måste ju använda sina nya kunskaper för att inte glömma bort dem)
_
_
Avänder den på porslinslera så den blir rätt ljus,mörkare lera mörkare färg.Kan gå med 1260 om du ställer det på det varmaste stället,men behöver nog 1270. Blir kannon i reduktion
Jag förstod nästan det.
_
_
Jag kan absolut ingenting om hur man blandar egna glasyrer, men när jag var ute och surfade stötte jag på den här sidan med recept. Kanske kan den vara till någon hjälp för er som förstår sig på. http://www.stoneware.net/stoneware/glasyrer/glazes.htm
Tack för länken, Ika! Lasse Öst man är en riktig glasyrkeramiker, så hans recept är nog vär värda att testas!
Här kopierade jag ner en guldgul glasyr från hans sida till dig Ulla:
potash feldspar NR
64,35
whiting
18,93
china clay
3,15
Albany slip
5,68
rutile
7,89
red ferric oxide
6,31
Måste också säga att jag tycker det är sympatiskt att dela med sig av sitt kunnande som Östman gör. Glasyren såg fin ut på bilden!
Jag har lagt upp en länk på vår länksida till hans hemsida nu. Det var någon som hade försökt lägga en länk till sidan i forumet men av någon anledning fått fel adress.
_
_
Nu har jag också hittat glasyren på Lasses hemsida. Tack för tipset.
_
_
Jäklar också jag glömde ju tippsa om Lasse östman vi brände för länge sen den stora kina ugnen till sammans på keramik skolan i Lidköping .Formakademin heter det nu Kent som jobbar där berättade att skolan ska flyttas till Rörstrands gammla lokaler han nämde det när han besökte oss på tosdagen. www.formakademin.se
Föresten Lasse Östman har säkert gjort en bra bit över 10 000 glasyr prover vid det här laget .